Recenze: Stříbrná křídla

Autor: Camilla Läckberg

Název originálu: Vingar av silver

Počet stran: 368

Série: Faye

Díl v sérii: #2

Nakladatelství: Metafora

Rok vydání v ČR: 2020

 

Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelskému domu Grada, přesněji pak nakladatelství Metafora!

 

Oficiální anotace:

Pokračování úspěšného románu Zlatá klec, drama o zradě, pokání a sesterství. Kniha je volným pokračováním románu Zlatá klec. Fayin bývalý manžel je ve vězení, její společnost slaví úspěch a ona začíná nový život . Pro některé je ale stále trnem v oku a nehodlají jen tak nečinně stát. Jedině s pomocí skupiny vybraných žen může naplánovat odvetný útok a zachránit tak sebe, své milované i svůj majetek.

Moje hodnocení.

Kniha Stříbrná křídla je druhým dílem a zároveň zakončením série o mstitelce Faye, která si ani tentokrát nebere servítky a jde si tvrdě za svým.


První díl, Zlatá klec, mě naprosto nadchnul a dostal. To, co se v něm dělo jsem vůbec nečekala a nedokázala odhadnout a určitým zvráceným způsobem mi byla Faye a její chování sympatické a záviděla jsem jí, jak snadno dokáže "jít přes mrtvoly" za svými cíli, sny a pomstou. Bohužel tenhle díl má očekávání nesplnil na sto procent. Chyběly mi nečekané a šokující zvraty z prvního dílu a již zmiňovaná Fayeina všehoschopnost a odhodlanost jít si za svým cílem i na úkor druhých, stejně tak brilantní mozek a dedukce, které byly v první knize na denním pořádku. Tady se objevily zhruba až v poslední třetiny, poté co prozřela. 

Začátek je tedy spíše pomalejší, uvádí do děje, vrací se k událostem z minulého dílu a částečně je osvětluje, což je fajn. Postupně ale nabírá na obrátkách, zejména poté, co se Faye vrací do Švédska. Tam potkává mnohé nové postavy, které jsou pro něj velmi podstatné, ale také staré známé. Zajímavou a nečekanou úlohu sehrávají Ylva a Alice. 

Jak jsem zmiňovala, nějakou chvíli trvá, než se Faye vrátí do své kůže. Pak už je to ale jízda. Opět se objevuje několik bravurně vymyšlených podrazů, kliček, upravování pravdy a nenápadného našlapování kolem. Velkým plusem je také důraz obecně na ženskost, oslavující ženskou (všeho)schopnost. 

Erotických scén je tentokrát podstatně méně, než v předchozím dílu. Jsou výrazně popsané, ale podle mě nikoliv nevkusně. Do děje a k hlavní postavě se tak nějak hodí. Naopak o mnoho výrazněji se objevují retrospektivní pohledy do minulusti ve Fjällbacke. Zrůdnosti a děsivé události, které se odehrály a zásadně ovlivnily Fayeinu osobnost a psychiku. Oproti minulému dílu mě tyto vsuvky bavily, možná i víc než současnost. 


I přesto, že tenhle díl nedosahuje kvalit předchozího, líbil se mi moc. Jedná se o čtivou, napínavou, místy smyslnou a hlavně originální knihu, která si hraje s lidskými charaktery. Prostředí Švédska, ekonomiky a velkých firem, jako je Revenge, je hodně zajímavé, zvlášť pohled do pozadí všeho dění.

Zaujal mě závěr, který je svým způsobem uzavřený, ale zároveň přímo vybízí k pokračování a vyřešení dalšího problému. Máme sice informaci o tom, že se jedná opravdu jen o duologii, ale otázku zůstává, zda je tenhle konec jen jakýmsi ozvláštněním a je na čtenáři, jak si ho domyslí, nebo se chystá nějaká další kniha, další díl. Já bych pokračování klidně brala. 

Obálka knihy se mi líbí. Jasným a přesným způsobem ukazuje, že dnům pomsty a odplaty ještě zdaleka není konec. Dokonce bych řekla, že je zajímavější, než ta od minulého dílu. 





Knihu Stříbrná křídla si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.

8 komentářů:

  1. Hezky napsáno. Tyhle severské knihy mě sice dost míjejí, nějak mi to prostředí nepřipadá přitažlivé, ale z tvého článku si umím krásně představit, jaká kniha je a co na ní bylo dobré. Kdybych tento typ knih vyhledávala, určitě bych ji přečetla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :) Ani já severské knihy nevyhledávám, tahle duologie je výjimkou, která, jak se říká, potvrzuje pravdilo. :)

      Vymazat
  2. obě knihy znám od vidění, ale netušila jsem, že jsou tak dobré ani jsem nevěděla, že se jedná pouze o dvoudílnou sérii :) děkuji za tip :)

    OdpovědětVymazat
  3. Moc pěkná recenze. :) Zatím mě autorka míjí, ale jednou po ní musím šáhnout, jelikož mě hodně láká. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc. :) Tuhle duologii můžu doporučit. Co se její druhé série týče... na tu se nechystám. :)

      Vymazat
  4. Skvělá recenze, první díl jsem četla a byla jsem z něj nadšená... Jsem zvědavá na pokračování... Knížka už čeká na přečtení :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to přeju, ať se i druhý díl líbí. :) Budu se těšit, co na něj řekneš.

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.