Recenze: Skříň plná Diora


Autor: Natasha Lesterová

Název originálu: The Paris Secret

Počet stran: 470

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Metafora

Rok vydání v ČR: 2020

 

Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelskému domu Grada, přesněji pak nakladatelství Metafora!

 

Oficiální anotace:

Skříň plná šatů od Diora, pětašedesát let staré tajemství a tři ženy, jejichž osudy spojila válka...

Módní restaurátorka Kat Jourdanová v domě milované babičky nachází schovaný šatník plný neocenitelných Diorových šatů. Pátrání po jejich původu odhaluje události staré více než šedesát pět let. Dotýká se nejen osudů
pilotky, která v roce 1939 narukovala ke Královskému letectvu, ale i samotného návrháře Christiana Diora, který po válce v Paříži představil svou první extravagantní kolekci stylu New Look.

Moje hodnocení:

Kniha Skříň plná Diora je v pořadí druhou knihou od autorky, která u nás vyšla. První, Pařížská švadlena, se mi líbila hodně, ale tahle druhá ji ještě několikanásobně překonala a zařadila se mezi nejlepší knihy, které jsem letos přečetla. 

V první řadě je třeba zmínit jednu věc, která není podle obálky a názvu zcela patrná. Jde o silný, emotivní a dojemný příběh popisující letecké oddíly RAF a WAAF v Anglii za 2. světové války. Zejména postavení žen v ženské letecké jednotce není vůbec snadné a jejich pomalé vydobývání práv shodnými s muži je více než komplikované. Vůbec se tedy nejedná "jen" o ženský román plný romantiky a lásky. I když ani ta nechybí.


Sledujeme dvě časové roviny. Současnost, kde se oděvní restaurátorce Kat v Austrálii dostávají do rukou neznámé a tajemné Diorovy šaty, jejichž dvojče objeví v babiččině starém domě spolu s celou kolekcí dalších Diorových šatů. Spolu s předním spisovatelem historických románů se snaží této záhadě a mnoha dalším, odehrávajících se za 2. světové války a po ní, přijít na kloub. Právě díky tomuto hledání do sebe pomalu zapadávají kousíčky z minulosti, které ve výsledku předkládají ucelený obraz, který je více než překvapivý a ukazuje se, jak osud dovede být někdy krutý.

Druhou časovou linkou je minulost, ve které sledujeme dvě sestry Skye a Liberty. A to od jejich poklidného krásného dětství u moře, přes pobyt ve Francii až po zapojení do války a boje proti Němcům. Právě na nich je perfektně popsané, jak "bojovaly", jaká doba tehdy byla a jaká nálada převládala. Letecké jednotky, špioni, tajnosti a každodenní nebezpečí... Obě sestry by nemohly být rozdílnější, a to zajímavější je sledovat jejich životní příběh. 

Kolem nich je skupinka dalších postav, jako je Nicholas, Margaux, O'Farell... a další. Každý má své poslání, svůj nelehký osud. Ať je jejich motivace a chování jakékoliv, nejde jinak než s nimi soucítit. Na první pohled se možná někteří hrdinové zdají nesympatičtí, ale jejich silné příběhy chytnou za srdce a ukazují,  že ne vždy je všechno tak, jak se na první pohled zdá. Od začátku je patrné, že ne všem je přichystán šťastný osud a i díky tomu je jejich vyprávění tak silné.

Je vidět, že autorka strávila opravdu hodně času rešeršemi - bádáním, hledáním informací, vesměs vše co použije je reálné a historicky pravdivé. Hlavně závěrečná část je velmi děsivá a strašná, když si člověk uvědomí, že se tohle vše skutečně dělo a není to zas tak dávno.  Hodně zajímavé jsou popisy prostředí, situace, celkové doby, ale také vztahů. Zprvu milý příběh se postupně přiostřuje a nabírá na obrátkách, až se stává skutečně emotivním a silným dílem. 


Spojením války, válečného letectva a módy autorka docílila něčeho jedinečného a úžasného. Vytvořila příběh, který je akční, napínavý, romantický, místy ale také děsivě reálný, silný a dojemný. Příběh, která mě donutil zaslzet a ještě dlouho po dočtení ve mně rezonoval. Skříň plná Diora je pro mě výjimečnou knihou, neopakovatelným zážitekem, který mě úplně rozložil a zamíchal mými emocemi.

Obálka knihy se, jak už jsem zmiňovala, k obsahu knihy příliš nehodí a mě osobně by asi příliš nenalákala. Umím si představit, kdyby na ní byl např. motiv letce, letadla, ženy/špionky... určitě by nalákala víc. Naštěstí, ale obálka není všechno a uvnitř se skrývá něco neskutečného. Něco, co můžu všem jednoznačně doporučit. 





Knihu Skříň plná Diora si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.

8 komentářů:

  1. slyšela jsem o první knize autorky, ale nemám osobní zkušenost :) myslím si, že by se to mohlo líbit mamince, děkuji za tip na dárek pro ni :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Obě knihy můžu jednoznačně doporučit. :) Za mě ale vede tahle, autorčina předchozí kniha je spíš romantický příběh na pozadí 2. světové války.
      Jsem ráda, že tě kniha zaujala. Věřím, že by se mamince mohla líbit. :)

      Vymazat
  2. Ty jo, zní to moc dobře. :) Něco takového už jsem hodně dlouho nečetla. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejen zní, také to dobré je. :)) Pokud tě aspoň trošku zaujala, určitě knihu vyzkoušej.

      Vymazat
  3. Kniha mě zaujala, ale mám teď tolik knih na čtení, že nevím, co dřív. Ještě musím číst do práce plno knih, takže si knihu jen připíši na seznam a snad se k ní někdy dostanu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že tě kniha zaujala. :) Mám to úplně stejně jako ty. Seznam se nebezpečně rozrůstá, ale času je pořád méně. :)

      Vymazat
  4. Krásná recenze - nejradši bych po knize sáhla a hned se do ní pustila, ale bohužel ji nevlastním, tak aspoň připíšu na seznam. :-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že jsem tě recenzí zaujala. :) Tuhle knihu budu doporučovat na každém kroku. :))

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.