Recenze: Když jsme ještě věřily na mořské víly

Autor: Barbara O'Nealová

Název originálu: When We Believed in Mermaids

Počet stran: 376

Dvě sestry, oceán lží a hledání pravdy.

Sestry Kit a Jossie byly jedno tělo a jedna duše. Vyrůstaly v idylickém prostředí prosluněné kalifornské pláže. Až do jednoho osudového léta. Cesty obou sester se rozešly a Josie před lety zahynula při teroristickém útoku. To si Kit myslí do chvíle, než svou sestru zahlédne v televizi. Podař
í se Kit nalézt ztracenou sestru a smířit se s minulostí?

Kniha Když jsme ještě věřily na mořské víly obsahuje, i přes svůj poetický, kouzelný název, velmi silným příběh. V něm se odkrývá psychologický pohled na nitro postav a dávná minulost, která všechny aktéry ovlivnila víc, než se může na první pohled zdát.

Sledujeme zejména mladou ženu Kit, která si žije svůj poklidný život a jako doktorka na pohotovosti si za svůj životní cíl vytyčila pomáhat lidem v nouzi. Rozhodně za sebou nemá snadnou minulost, ale snaží si ji nepřipouštět a žít přítomností. Což se jí až do osudného dne, kdy v televizi zahlédne zprávy z Nového Zélandu, daří. Objeví v nich totiž známou tvář. Tvář, o které si roky myslela, že je mrtvá. Svou sestru Josie. Na popud matky i své zvědavosti se vydává na cestu s jedinou myšlenkou, pokusit se zjistit pravdu o své sestře a zkusit ji po letech truchlení nalézt živou a zdravou.

Kromě vyprávění Kit a její dobrodružné výpravy za pravdou, sledujeme ještě jednu hlavní hrdinku Mari. Ta žije pohádkový život s úžasným manželem, dvěma krásnými dětmi, v nádherném domě... Zdá se, že jí nic nechybí. Uvnitř sebe ale nosí tragické vzpomínky na události dávno minulé a před celým světem musí skrývat jedno obrovské tajemství. Tajemství, které možná bude muset velmi brzy odhalit. Na první pohled tato linka do příběhu Josie a její sestry nezapadá, postupem času se ale ukazuje, že je víc než zásadní.

Střídání vyprávění obou hlavních hrdinek skvěle funguje. Každá z nich předkládá zcela odlišný úhel pohledu na svět a současné dění. Je tedy hodně zajímavé obě pozorovat a srovnávat. Celkově jsou obě hlavní postavy velmi zajímavě pojaté. Působí uvěřitelně, v průběhu knihy se vyvíjejí, mění své názory... Nesou si s sebou svoje problémy, strachy a traumata z minulosti, které zásadně ovlivnňují i jejich současný životní příběh.

Pátrání po sestře sebou přináší také vzpomínání na minulost ve formě retrospektivních vsuvek. Některé jsou krátké, jiné delší, často se zdá, že se současným dějem příliš nesouvisejí. Postupně do sebe ale všechno začíná zapadat a útržky z minulosti dostávají nový význam. Ze začátku se jedná převážně o milé vzpomínky, postupně je ale nahrazují čím dál tím nemilejší události. Kvůli nim je patrné, že rodina není tak bezproblémová, jak se na první pohled může zdát, uvnitř ní je něco velmi špatného. A je jasné, že se schyluje k něčemu děsivému, k něčemu, co navždy změní životy všech účastníků.

Dalo by se říct, že se jedná o psychologický román. Psychologie postav je tu hodně řešena a zabývá se jejich nitrem jako takovým, ale také motivací, skrytými myšlenkami, názory nebo utajovanými pocity. Nechybí ani decentní romantická linka, která je spíše vedlejší, ale překvapivě velmi dobře doplňuje celkové vyznění příběhu. Silný, dojemný příběh je tu nenápadně schovnán a je třeba číst mezi řádky.

Kniha je opravdu čtivě napsaná, takže ani trochu delší kapitoly nejsou problémem. Příběh, která se odehrává před očima čtenáře, plyne zcela přirozeně, bez hluchých nebo nudných pasáží. Autorka používá specifický styl popisování, ve kterém jsou i zásadní pasáže podávány s jistým klidem. Paradoxně jim to vůbec neubírá na emotivnosti, právě naopak. Závěr je dojemný, trošku nereálný, ale svým způsobem krásný.

Obálka knihy je opravdu povedená a přímo vybízí ke čtení. Na první pohled se vůbec nezdá, jak silný příběh v sobě ukrývá.

Knihu Když jsme ještě věřily na mořské víly si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.