Recenze: Průvodce literární hysterií 19. století


Autor: Karolína Zoe Meixnerová

Název originálu: Průvodce literární hysterií 19. století

Počet stran: 184

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: CooBoo

Rok vydání v ČR: 2022

 

 

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji internetovému knihkupectví Megaknihy!

 

Oficiální anotace:

Průvodce českou literární historií 19. století od úspěšné influencerky.

Ve škole nás naučili, že Babičku napsala Božena Němcová. Zív. Aktivnější učitelé pro zajímavost dodali, že to byla pěkná rajda, tedy Božena, nikoliv Babička. Aha – a to je všechno? Ani nápad! Literární hysterie instagramerky Karolíny Meixnerové alias @
cojezoe zbavuje známé postavy české literatury nálepek a popisuje jejich životy tak, jak skutečně proběhly. Plus minus. Literatura je sexy, pojďte si ji zamilovat!

Moje hodnocení:

Kniha Průvodce literární hysterií 19. století je výborná kniha, která se snaží každému čtenáři bez rozdílu přiblížit českou literaturu, její zásadní osobnosti a stěžejní díla. Nutno podotknout, že forma rozhodně není nudná, jak by se na první pohled mohlo podle tématu zdát. 

Na úvod je potřeba zmínit, že za knihou stojí úspěšná @cojezoe, o které jistě téměř každý slyšel. Já sama ji sleduji téměř od počátku a její tvorba a přiblížení české literatury se mi hodně líbí a je mi blízká. Sama studuji (mimo jiné) českou literaturu na univerzitě a jsem ráda za každého, kdo ji miluje stejně jako já a snaží se svou lásku předat a ukázat lidem kolem, kteří většinou nechápou.


Kniha obsahuje celkem devět kapitol, přičemž každá z nich je zaměřená na určitou osobu, případně skupinu osobností z průběhu 19. století. Spory o rukopisy, Syndrom romantického hrdiny, Divadlo žilo!, Odkaz mučedníka, Babička vs. Viktorka, Americký klub dam, Hodná a zlý básník, Přemýšlej světově, jednej národně, Furianti z Národního.

Pokud autorku znáte, stejně jako já, u mnohým pasáží v hlavě naprosto přesně uslyšíte její hlas. Mně se to stávalo zejména u částí s Boženou Němcovou, Karlem Havlíčkem Borovským a u rukopisů. Tyto části jsem buď znala z podcastů, nebo jsem si je dokázala velmi věrně a sugestivě představit.  

Vyzdvihnout je potřeba také nádhernou grafickou podobu knihy, ta se podle mého názoru opravdu povedla. Samozřejmě vtipné ilustrace na prvním místě, ale také barevné odlišení významných osob, tipů na výlet a četbu nebo citaci z děl. Orientace v textu je díky tomu velmi usnadněná a celkově kniha působí přívětivě a přístupně.

Tím se dostáváme k jazyku. Samozřejmě jde o spisovnou češtinu, ale použitou takovým způsobem, aby text působil přátelsky a jednoduše čtivě... Nechybí několikeré vsuvky a doplňkové větičky, které autorka přidala pro osvěžení a odlehčení. Zajímavá je také volná dvoustrana na poznámky za každou kapitolou. To já nevyužiji, ale působí efektně a pro mnohé se stane vítaným pomocníkem.

Na knihu jsem se opravdu hodně těšila a přečetla jsem ji téměř hned poté, co se mi dostala do rukou. Myslím si, že toho o tomto období vím poměrně hodně, a přesto mě některé klípky a pikantnosti ze světa českých autorů překvapily a zaujaly. Celkově bych knihu hodnotila jako velmi povedenou. Jsem si jistá, že v ní najdou zalíbení i ti, kteří se o starší českou literaturu doposud nezajímali. Kéž by se vyplnilo autorčino přání a toto téma se opět stalo oblíbeným. 

Doufám, že brzy vyjde pokračování o dalších výrazných osobnostech z tohoto období. Je jich celá řada, které by stály za podrobnější prozkoumání, zanalyzování a třeba by se k nim našela i nějaká ta pikantní historka.

Obálka kniha je skvělá a na první pohled zaujme. Minimálně mě zaujala. Koresponduje s obsahem a vnitřní grafickou podobou. 


 




Knihu Průvodce literární hysterií 19. století si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách Megaknih.

8 komentářů:

  1. tohle jde dosti mimo mě, ale nalákala jsi mne, jak na knihu, tak na sledování influencerky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem opravdu moc ráda, že jsem tě alespoň trošku nalákala. :) Jednoznačně doporučuji knihu i její autorku. Myslím, že stojí za to. :)

      Vymazat
  2. Tak tohle dílo jsem vůbec neznala, ale je dobře, že vycházejí i takovéto tituly, které přiblíží českou literaturu ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak. Je dobře, že existuje snaha přiblížit českou literaturu většímu okruhu lidí/čtenářů. :)

      Vymazat
  3. Tak o této knize teda vůbec nevím, ale tvoje hodnocení mě natolik zaujalo, že bych si ji klidně ráda přečetla a na instagram slečny hned kouknu :-D

    OdpovědětVymazat
  4. Po téhle knize bych normálně nesáhla, ale teď nad ní přemýšlím 🤔 děkuji za recenzi 🙂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že jsem tě alespoň maličko nalákala. Kniha opravdu stojí za přečtení. :)

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.