Recenze: Byt nad Seinou

Autor: Kelly Bowenová

Název originálu: The Paris Apartment

Počet starn: 368

Rok vydání v ČR: 2022

Londýn, 2017: Když Aurelia Leclairová zdědí přepychový byt v Paříži, o němž neměla ani tušení, ohromeně zjišťuje, kolik tajemství její babička skrývala: mezi jiným i sbírku vzácných obrazů a luxusních večerních rób. Jedna zvláštní malba ji dovede až k restaurátorovi Gabrielu Seymourovi a oba společně se rozhodnou odhalit pravdu skrytou ve stěnách bytu.

Paříž, 1942: Ačkoli „město světel“ se potýká s německou okupací, okouzlující Estelle Allardová si užívá v salonech nedotčených útrapami války. Když si však nacisté přijdou pro její přátele, spěchá jim na pomoc a nepřemýšlí o ceně, již bude muset zaplatit. Do událostí zasáhne i tajemná špionka s krycím jménem Celine. Obě ženy se srdnatě vrhají proti ničivé převaze, která hrozí rozdrtit je i jejich milované, aniž tuší, že důsledky jejích činů ovlivní i budoucí generace.

Tři ženy rozdělené časem, tři osudy odehrávající se v nebezpečné i vzkvétající Paříži. Aurelia, Sophie i Estelle musí najít odvahu, čelit nástrahám měnícího se světa a napsat další kapitolu v historii své rodiny.

Kniha Byt nad Seinou je historický, romantický a napínavý příběh odehrávající se ve dvou časových rovinách.

V současnosti (rok 2017) sledujeme mladou ženu Aurelii, který zdědí po své zemřelé babičce byt, o jehož existenci ona ani nikdo z rodinu netušili. To co v něm najde, jí vyrazí dech, neboť se jedná o velkou řadu uměleckých děl. Aurelia se rozhodně vypátrat proč tam díla jsou, jak se k ním babička dostala a proč byl byt tolik let uzavřený. Na pomoc si vybírá restaurátora Gabriela, který je pohledný, sympatický a sám se díky tajemnému bytu nepřímo dozvídá informace z minulosti vlastní rodiny.

V minulosti (2. světová válka, zhruba od roku 1942 - 1946) je hlavní postavou Estelle, ona babička současnosti. Žije v Paříži a snaží se bránit okupaci německých vojáků po svém. Využívá svého vysokého postavení, vlivu a peněz, hraje si na hlupačku a díky tomu se dostává k mnoha utajovaným informacím, které předává francouzskému hnutí odporu. Občas se zviditelní zpěvem v hotelu Ritz, který je mimo jiné důležitým místem, kolem něhož se točí velká část příběhu.

Kromě toho sledujeme v minulosti ještě jednu postavu, Sophii. Z počátku je zmíněna jen letmo, ale postupně se dostává do popředí a ocitá se ve středu všeho dění. Stává se velmi výraznou a důležitou postavou linky z minulosti. Její životní příběh a události v něm, jsou hodně dojemné a emotivní. Několikrát jsem brečela a to nemám u knih ve zvyku. Estelle a Sophie se stávají spojenkyněmi, spolupracovnicemi a navzájem si jsou velmi prospěšné.

Kniha je rozdělená podle vypravěčů, jimiž jsou všechny tři ženy a pár kapitol dokonce i restaurátor Gabriel. Každá z žen má osobitý pohled na svět, ale shodují se v odvaze, odhodlání, ochotě kdykoliv pomoci, a také síle postavit se bezpráví a věcem, kterým věří.

Silné osudy se netýkají jen hlavních postav, ale i řada vedlejších musí podniknout odvážné činy a ne vždy dopadnou dobře.

Tematika dvou časových rovin a války není ničím novým. V tomhle případě je ale pojatá z jiného pohledu, konkrétně z pohledu hnutí odporu a špionů, kteří byli ochotni za vlast a svobodu položit život. Jedná se o opravdu hodně silný, emotivní a dojemný příběh, při jehož čtení je v podstatě nemožné ubránit se slzám. Něco takového jsem osobně dlouho nečetla a myslím, že ve mě kniha zanechá stopu na dlouhou dobu.

Jediné co mě maličko mrzí je, že linka z minulosti končí krátce po válce a další informace z života přeživších už nemáme. Chápu, že je to na čtenáři, aby si domyslel vlastní konec, ale ráda bych věděla, jak to vidí sama autorka. Závěr je dojemný, částečně uzavřený a pozitivní, ale z velké části je z něho cítit zmar a zničené životy po válce, oddělení lidé od těch, které milují... Musela to být těžká doba, nejen válečná ale i poválečná léta.

Autorka píše skvěle, čtivě, zajímavě, její vyprávění je dechberoucí, do poslední chvíle udržuje napětí. Zároveň dokáže skvěle popisovat dojemné i drastické scény, stejně tak prostředí. Na knize je napsáno, že je vhodná pro fanoušky Natashy Lesterové (Skříň plná Diora, Pařížská švadlena, Tři životy) a Kirsty Manningové (Nefritová lilie, Ztracené klenoty, Záhada rukopisu) a já nemohu jinak než souhlasit. Všechny tři autorky umí podat minulosti naprosto úžasně a jejich knihy chytnou za srdce.

Obálka knihy není vyloženě špatná, ale s obsahem zas tak velkou souvislosti nevidím. Uměla bych si představit nějakou vhodnější, výraznější.

Knihu Byt nad Seinou si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.