Recenze: Zlatá klec

Autor: Camilla Läckberg

Název originálu: En bur av guld

Počet stran: 432

Série: Faye

Díl v sérii: #1

Nakladatelství: Metafora

Rok vydání v ČR: 2019


Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelskému domu Grada, přesněji pak nakladatelství Metafora!


Oficiální anotace:

Napínavý román se odehrává ve Stockholmu a točí se kolem Faye, ženy připravené udělat cokoli, aby dosáhla toho, po čem nejvíc touží: pomsty.

Faye a Jack jsou dokonalý pár snů. Společně vybudovali úspěšný byznys ve Stockholmu, bydlí v luxusním bytě a jsou obklopeni „bohatými a krásnými“. Narození dcery Julienne korunuje jeji
ch štěstí.

Postupně ale Jack tráví stále víc času v práci a přestává se svou ženou sdílet věci kolem firmy. Začínají se vzdalovat. Jednoho dne Faye přistihne Jacka doma v posteli s jeho krásnou a úspěšnou kolegyní.

Poté, co ji zradí, se její svět rozpadne na kusy a jí nezůstane vůbec nic. Je naprosto zničená, dokud se nerozhodne, že mu všechno oplatí, a zosnuje krutou pomstu. Dobře zná jeho slabá místa, a co je nejlepší – nespěchá.
Navíc, Jack není první muž, s nímž si Faye musela vyřídit účty.

Zlatá klec je román o odvážné ženě, která vzala osud do svých rukou poté, co byla využita a zrazena. Dramatický příběh zrady, vykoupení a pomsty.

Camilla Läckberg s nebývalou bravurou buduje hutný příběh se zápletkami tak nečekanými, že vás zvednou ze židle.

Moje hodnocení:

Kniha Zlatá klec je prvním dílem duologie, jejíž druhý díl právě v tuto dobu vychází. Patří do žánru psychologického thrilleru pro ženy a myslím, že svému zařazení dostál velmi dobře.
 
Hlavní postavou celé knihy je Faye, kterou postupně poznáváme v několika různých érách jejího života. Zásadní a také nejvýraznější linka je ta ze současnosti, kdy žije Faye v luxusu se svým manželem a malou dcerou. Snaží se, co to jde, aby všichni byli šťastní. Je na ní skvěle vykreslena proměna ženy pod tíhou domácích povinností a hlavně pod vlivem manžela, který si přeje svou ženu v určité podobě a snaží se ji změnit bez ohledu na její city. Cena za luxus, bohatství a pohodlný život je někdy opravdu vysoká.
 
Další linkou, která se objevuje v první části knihy je z ne tak dávné minulosti, kdy Faye přichází do Stockholmu začít nový život a zapomenout na vše nepříjemné z dřívějška. Její život konečně začíná, nachází si přátele a nezávazně žije.  
 
Poslední Fayeina podoba je z jejího dětství a dospívání v nefunkční rodině, kde zažívá příkoří a strach. Každá z těchto tří linií má velký podíl na tom, jaké Faye dnes je a i na tom, co hodlá udělat. 
 


Celý charakter a psychologie postavy Faye je velmi zvláštní. Na jednu stranu se nedá souhlasit se všemi jejími metodami a tím, co má v plánu vykonat. Na stranu druhou je opravdu velmi sympatická, její životní osud chytne za srdce a nejde jinak než s ní soucítit a přát jí štěstí v nebezpečných plánech. Ty má mimochodem na sto procent promyšlené a dokazuje se, jak inteligentní postavou je. Dá se říct, že z ušlápnuté ženušky v domácnosti se mění ve feministickou silnou postavu odhodlanou pomstít se za jakoukoliv cenu.
 
Oproti tomu postava Jacka mě rozčilovala od začátku. Je to přesně ten typ člověk, který na první pohled působí mile, sympaticky, je hezký a ví to o sobě. Uvnitř něho se ale neskrývá nic pěkného a své ego si musí zvyšovat na svém okolí. Nic než jeho názor není správné, vlastně ani neví, co chce. I přesto, co se mu stalo není šance, že by ho kdokoliv litoval.

Od první strany je nejasně nastíněno, jak se bude příběh vyvíjet dál. Přesto čtenáře vývoj událostí překvapí, vyděsí, a jsem si jistá, že jistým zvráceným způsobem nadchne. U mě to tak rozhodně bylo. Několikrát mě vývoj událostí a nečekané zvraty vážně hodně překvapily. Každé příkoří jsem prožívala spolu s Faye, a ačkoliv si jsem jistá, že to bude znít dost zvláštně, její chování jsem schvalovala a ráda bych se její síle, odhodlání a schopnosti dosáhnout všech vytyčených cílů přiblížila.

Jak už jsem zmiňovala, kniha je rozdělena na tři části. V každé z nich je Faye trochu blíž své velké pomstě a celý příběh se stává temnějším a napínavějším. Právě touhou po pomstě je celá kniha prodchnuta.

Vždycky jsem si myslela, že tato autorka nepíše knihy, které by se mi mohly líbit. Nevím, jak její druhá série, ale tahle kniha mě naprosto dostala. V podstatě od první do poslední strany jsem příběh hltala a co je zásadní, neobjevila jsem žádná hluchá místa, nebo části, které by mě vyloženě nebavily. Autorka má jednoduše dar psát, tak, že čtenáře lapí a už nepustí.
 


Jediné, co se případným budoucím čtenářům nemusí líbit, jsou poměrně velké množství sexuálních scén, nebo jejich náznaky. Mě osobně to nijak zásadně nevadilo. Myslím, že k formě příběhu a charakteru Faye se i tato stránka knihy hodí.

Obálka knihy se mi zalíbila na první pohled. Šedo-stříbrná barva se zlatým nápisem a "parfém pomsty", který nádherně souzní s obsahem knihy, mě zaujaly na první pohled, aniž bych věděla, o čem přesně kniha je.

 

 

Knihu Zlatá klec si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.

6 komentářů:

  1. Nad knihou jsem přemýšlela, ale vynechala jsem ji. Po tvé recenzi si říkám, že jsem možná prohloupila. Ale sepsala jsi to hezky :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že to říkáš - v případě této knihy jsem měla problém nějak srozumitelně (snad) sepsat svoje myšlenky. :)

      Vymazat
  2. Krásná recenze. Já jsem na knihu četla trochu rozporuplné recenze, takže teď si mě zase spíš nahlodala k přečtení. No uvidíme, uvidíme. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná je to i tím, že v tomhle žánru nejsem tak zběhlá. :) Kažodápdně jsem z knihy nadšená... pokud jsem tě nalákala, určitě ji vyzkoušej.

      Vymazat
  3. Nad Zlatou klecí jsem velmi přemýšlela, zda ji přečíst nebo ne. Ale říkám si, že po tvé recenzi ji zkusím. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že jsem tě nalákala. Uvidíme, co na ni řekneš. :)

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.