Recenze: Ať zemře

Autor: Sarah Pinborough

Název originálu: Dead to Her

Počet stran: 392

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Metafora

Rok vydání v ČR: 2020

 

Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelskému domu Grada, přesněji pak nakladatelství Metafora!

 

Oficiální anotace:

Být ta druhá může být vražedné.
Říká se „jednou záletník, vždycky záletník“. Marcie Maddoxová tvrdě pracovala, aby se dostala tam, kde je teď. Po aféře, která proběhla před několika lety, vede úplně jiný život, ale její nový svět – svět venkovských klubů, jacht a okázalých domů v Savannah v Georgii – není jednoduché
udržovat bez ohledu na to, jak moc se snaží. Stejně tak jako není snadné udržet si manžela Jasona, který jí k tomu všemu otevřel dveře.
Když se Jasonův šéf vrátí z návštěvy Londýna s novou manželkou, mladá paní Radfordová není vyloženě suvenýr, který si ostatní představovali. Keisha je sexy, neskutečně nádherná a černoška… a rychle převezme Marciino místo krásné druhé manželky. A ve chvíli, kdy Marcie zahlédne nezaměnitelné jiskření mezi Keishou a Jasonem, je načase začít jednat.
Pomsta se prý nejlépe podává zastudena, ale během rozpáleného léta se v Savannah krev vaří tak, že by snadno mohla někoho smrtelně spálit.
Thriller o prohnané druhé manželce, která pro své postavení udělá takřka cokoliv. Pro čtenáře Sedmilhářek od Lianne Moriarty a fanoušky Lisy Jewell.
Sarah Pinborough ve své novince opět dokazuje, že je mistryní svého řemesla, tak hlavně #neprozraďteKonec.

Moje hodnocení.

Kniha Ať zemře je nejnovější, v pořadí již třetí,  knihou od dobře známé autorky thrillerů. Pro mě byla právě tato kniha prvním setkáním s autorkou a rozhodně nejsem zklamaná.

Zásadní je samotné místo, kde se ocitáme. Tím je prostředí amerického jižanského města Savannah, přesněji jeho vysoká společnost. V níž se všichni přetvařují a důležitý je spíše dojem, jaký je prezentován, než realita, skutečnost a city člověka. Zdá se, jakoby city byly na posledním místě. Mezi jednotlivými členy drahách klubů jsou nejisté zamotané vztahy. Nikdo si není jistá kdo je s kým zadobře, nebo kdo koho nesnáší. Přetvářka a faleš jsou hlavními rysy celé společnosti. A co je nejhorší i mezi většino u manželských párů.


Hlavními postavami, které sledujeme zejména dva manželské páry. Pár Maddoxových, Marcie a Jasona. Oba se cítí v této společnosti lehce nejistě a jen horko těžko si budují pevné postavené. Zvlášť Marcie, která za sebou táhne nepříjemnou minulost, na kterou chce zapomenout. Jejich vztah se na první pohled zdá jako ideální, ale nic není tak dokonalé jak se může zdát. Navíc je tu otázka, jaký je úděl druhé manželky? Kromě nich je to druhý manželský pár William a jeho nová mladá černošská manželka Keisha, jejíž kontroverzní příchod vzbuzuje pocity zájmu, očekávání, ale také velké množství předsudků. Ty souvisejí s jejím barvou pleti, mládím, ale také s ohledem na peníze a Keishinu motivaci ke sňatku.

Kniha je rozdělena na čtyři hlavní části. První část je pomalejší, spíš se jedná o poznávání společenských poměrů, vztahy mezi lidmi a celkově jde spíše o rozjezd. Od druhé části ale příběh nabírá na obrátkách, a čím víc se blíží ke svému děsivému konci, tím víc napínavější, tajemnější, zamotanější a hlavně rychlejší se stává. Závěrečný epilog mě naprosto dostal a popravdě celkem hodně vyděsil. Zdá se, jakoby si autorka nechávala zadní dvířka na případné pokračování. Ačkoliv podle mého názoru by tím příběh spíš utrpěl než získla. Právě tahle otevřený konec je ideální a děsivý zároveň.

V průběhu čtení jsem několikrát narazila na opravdu nečekané zvraty. Právě pocity typu "Myslím, že vím, ale ve výsledku jsem úplně vedle.", byly na denním pořádku. Závěr a rozuzlení byly pro mě neočekávané a ačkoliv jsem měla svůj typ, ten absolutně nevyšel.

Zajímavé je sledovat to, jak peníze, nebo alespoň jejich vidina, zmůžou téměř vše, a že pojmy typu pravda a čest jsou relativní. Každý s nimi nakládá podle svého svědomí a vědomí. Díky velmi zajímavému prostředí horkého jihu a boháčů právě této vlastnosti lidí dává vyniknout. Na povrchu krása (domy, lodě, manýry, drahé restaurace a členství v klubech...), ale uvnitř zkaženost a zloba. Několikrát jsem si kladla otázku, jestli to co jednotlivé postavy dělají je opravdu kvůli jejich přirozenosti, nebo se prostě jedná o aktivitu z nudy.


Kromě toho je celou knihou prodchnuto téma magie, zejména černé magie a voodoo. Právě to je v knize poměrně zásadním prvkem, nikoli však hlavním. Mě osobně do příběhu skvěle sedělo a dávalo mu jistou originalitu a neobvyklost.

Jak už jsem zmiňovala, byla pro mě tahle kniha prvním setkáním s autorkou. Její styl se mi ale opravdu zalíbil a čtení mě bavilo. Autorka má dar psát tak, že je skoro nemožné knihu odložit, zvlášť v případě, že nepíše přehnaně dlouhé kapitoly, které končí velmi otevřeně a přímo nutí číst dál.

Obálka knihy je sama o sobě taková nijaká. Neurazí ani nenadchne, ale rozhodně z ní sálá ona dusná horká atmosféra, která je i v knize.



Knihu Ať zemře si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.

8 komentářů:

  1. Kniha nevypadá vůbec zle, asi po ní mrknu :)

    OdpovědětVymazat
  2. To zní moc dobře. :) Hodně mě na ni nalákalo téma magie. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě právě také, to byl také jeden z důvodů, proč jsem se do ní pustila. :) Není to sice hlavní téma, ale zajímavě dokresluje atmosféru. :)

      Vymazat
  3. Trochu by mě děsilo, aby to nebylo takové moralizující čtivo jako kniha Vítěz je sám od Paula Coelha, kterou jsem předevčírem dočetla. I když, třeba ne. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že v tomhle případě to nehrozí. :) Většinu morálních dilemat a problému jsem si v knize našla záměrně... záměr autorky to určitě není. :)

      Vymazat
  4. Já jsem od autorky četla jen Ví o tobě a zklamal mě konec, do dalších už jsem se nepustila, možná chyba ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tu jsem zas nečetla já. :) V tomhle případě mě konec nezklamal, jen hodně překvapil. :)

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.