Recenze: Tyran

Autor: T. M. Frazier

Název originálu: Tyrant

Počet stran: 240

Série: King

Díl v sérii: #2

Nakladatelství: Ocelot

Rok vydání v ČR: 2020


Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji internetovému knihkupectví Megaknihy!

Oficiální anotace:

King
Ještě zuřivější. Ještě vášnivější. A ještě odhodlanější.

Poté, co ho senátor zradil, se snaží za každou cenu získat Doe zpátky. Nejprve se však musí vypořádat s Elim, drogovým dealerem, který se mu mstí za vraždu Isaaca. I kdyby mu plán vyšel, bude ho Doe stále chtít? I poté, co se ji pokusil vyměnit za svou dceru a
Doe objevila svou totožnost?

Doe byla násilně odvedena ke své rodině, ve které se ale vůbec necítí jako doma. Postupně se však rozpomíná na svoji minulost. Na svůj vztah s otcem. Na svého syna. Na Nikki. Jak je možné, že ji znala ještě dřív, než ztratila paměť? A kdo je ten tajemný Tyran, před kterým ji Nikki varovala?

Moje hodnocení:

Kniha Tyran je druhým dílem série King, na kterou jsme všichni napjatě čekali celé dva roky. Stálo ale to čekání za to?

První díl King skončil opravdu velice otevřeně. Téměř všechny otázky zůstaly nezodpovězeny a mnoho dalších přibylo. V hlavě mi utkvěl okamžik, kdy jsem otáčela poslední stránku s pocitem, že není možné, aby kniha nepokračovala... ale možné to bylo. Proto jsem se na další díl hodně těšila a doufala, že bude stejně skvělý. Prvním kamenem úrazu bylo vzpomenout si na všechny zásadní události a postavy, to se mi nakonec podařilo. Ale i tak musím přiznat, že jsem byla spíše zklamaná


Pokračuje příběh hlavních postav Kinga a Doe/Ray. Sledujeme dvě dějové linky, které se zhruba v polovině knihy protnou a střídavě se spojují a opět rozdělují. Větší část knihy je věnována dějové lince s Doe. Spolu s ní pomalu pronikáme do tajů její minulosti a zvláštních rodinných vztahů. Všechno je mnohem zamotanější, než se na první pohled zdá a do všeho proniknout, případně pochopit je někdy velmi náročný úkol. Velmi zajímavé po psychologické stránce jsou dvě podoby Doe a to před ztrátou paměti a po ní. Jedná se v podstatě o dvě odlišné dívky a všeobecná snaha o jejich propojení se většinově míjí účinkem. Druhou dějovou linkou je Kingova část. Ta je mnohem temnější, krvavější a dá se říci, i akčnější. Zároveň také mnohem vulgárnější. King je ochoten udělat cokoliv proto, aby Doe získala zpátky. K tomu však musí řešit své osobní starosti a problémy z podsvětí, které se k němu neúprosně přibližují. 

Částečně se objevovali také krátké retrospektivní vsuvky, kdy si Doe vzpomínala na útržky ze svého života. Pomalu na povrch vyplouvají podstatné a děsivé informace, které zcela mění situaci. A ukazuje se, že nic nebylo tak zalité sluncem, jak se mohlo na první pohled zdát a lidské charaktery jsou někdy velmi podivné a na první pohled působí jinak, než jaké jsou ve skutečnosti. 

Kromě hlavních dvou hrdinů je zde poměrně velké množství dalších postav. Důležitějších více i méně. Za vyzdvihnutí jistě stojí Doeina rodina - senátor, matka, a hlavně Tanner, který je obzvlášť zásadní a překvapující. Z Kingova okruhu je to starý známý Bear, v myšlenkách navždy Preppy a nová postava Jakea s manželkou, kterým je údajně věnována celá kniha, která ale v češtině nevyšla.

Jak už jsem jednou zmiňovala, první díl mě nadchl, užila jsem si ho a nutně jsem potřebovala další díl. Když jsem se konečně dalšího dílu dočkala, moje nadšení tak nějak nepřišlo. Ano, kniha se mi líbila a čtení jsem si užila, ale tentokrát se nejednalo o pocity nadšení. Něco mi v knize chybělo, možná propracovanější zápletka, která mě nepřekvapila tolik, jak by nejspíš měla. Celý příběh byl na vlně klidného popisování, které bylo na chvíli přerušeno akční scénou a pak opět klid. Až poslední třetina začala být akční. Tuto závěrečnou akci by možná stálo za to trochu natáhnout a podrobněji rozepsat. 

Velký problém jsem měla s vulgarismy. Ty byly i v minulém dílu a zkousla jsem je. Ale tentokrát bylo jejich používání ještě častější a v některých případech mi přišly dokonce i nevhodně použité, co se významu týče. S vulgarismy jdou ruku v ruce erotické scény, které se v knize objevovaly. Řekla bych ale, že jich bylo trochu méně než v minulém díle.

Knihu bych označila jako erotický román plný akce, napětí a rozplétání záhad z minulosti. Nesmím zapomenout na několik násilných brutálnějších scén, které ale nejsou dopodrobna popsány. Spíš se o nich jen okrajově zmiňuje. Autorka opět dokázala napsat velmi čtivou knihu, jejíž děj svižně plynule ubíhá.

Obálka knihy se mě osobně nijak zvlášť nelíbí, ale po bližším zkoumání je možná působivější než ta předchozí. Působí temným, drsným dojmem, stejně jako postava Kinga. 





Knihu Tyran si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách Megaknih.

12 komentářů:

  1. Tentokrát jsem recenzi spíše jen tak prolétla, protože mi má kniha dorazit také. Je mi líto, že jsi byla spíše zklamaná, já jsem docela po prvním díle natěšená.
    A vzpomínám si, že už v jedničce mi vulgarismy vadily, takže mě moc nepotěšilo, že jich tu je teď víc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je jasné. Tak snad se ti kniha bude líbit víc, než mě. :) Budu se těšit, co na ni řekneš.

      Vymazat
  2. mrzí mě, že tě kniha spíše zklamala :/ ani já nemám ráda vulgarismy v knihách, když jich je moc... není mi příjemné to pak číst :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, člověk se potom víc soustředí na vulgarismy, než na samotný text... :/

      Vymazat
  3. Jsem zvědavá, jaký názor si na knížku udělám já, také by mi měla knížka přijít :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
  4. Pěkná recenze :) Na tuhle kniu se jich teď vyrojilo docela hodně a většinou nejsou zrovna nadšené, takže se jí asi vyhnu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. :) Je pravda, že větší část recenzí je spíš negativních, ale najdou se i pozitivně laděné. :)

      Vymazat
  5. Nějak mě tahle série minula :-)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na odpočinek není vůbec špatná. :) Hlavně první díl můžu doporučit.

      Vymazat
  6. Já nečetla ještě ani jeden díl, ale ráda bych to změnila. Spíš mi vadí, že knihy nenabízí ani jeden z mých obvyklých obchodů, kde knihy nakupuji, natož abych je objevila v elektronické verzi - to považuji za největší škodu. Každopádně mě mrzí, že tebe kniha tolik nezaujala. Mě v knize vulgarismy nevadí, ale jestli jich je přemíra, tak to se opravdu nečte dobře. No, zkusím se odhodlat a knihy si objednat a uvidíme. Poslat pryč je můžu vždy :-)

    Ketrin ~ Vnímej blog

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud tě lákají, tak je určitě vyzkoušej. :) Přesně jak píšeš, vždycky je možné poslat je dál. :)

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.