Recenze: Ze života hmyzu

Autor: Karel Čapek, Josef Čapek

Název originálu: Ze života hmyzu

Počet stran: 87

Nakladatelství: Artur

Rok vydání v ČR: 2004

Ve hře Ze života hmyzu Čapkové formou volně na sebe navazujících obrazů rozvíjejí výjevy, v nichž vystupují jednotlivé hmyzí druhy, personifikující takové mravní pojmy jako lakota, ctnost, sobectví... Jednotlivými obrazy prochází postava Tuláka, člověka s velkou životní zkušeností a zralostí, který od pasivního pozorování postupně začíná do hmyzího života aktivně zasahovat. Je protikladem onomu světu kořistníků a zároveň nese význam přirozenosti koloběhu života jako volání po lidskostí naplněném životě tváří v tvář smrti.

Dramatická kniha Ze života hmyzu je společným dílem bratří Karla a Josefa Čapků a řadí se mezi významná až filosofická díla.

Hlavním tématem díla je pohled do hmyzí říše, který je jakousi satirou a kritikou společnosti. Jsou zobrazeny negativní lidské vlastnosti, pod nimiž vždy vystupuje některý druh hmyzu, ke kterému vlastnost nejvíce pasuje. Jako příklad může posloužit chrobák, který si válí svoji kuličku, která je pro něj vším. Zobrazuje tak materialismus a hromadění majetku, který je pro něj vším. Nebo motýli, kteří jsou nafintění, povrchní a přelétaví. Jepice, které symbolizují malost člověka, individualismus a motiv smrti. Lumek hamonící pro svou malou larvičku, o kterou se stará a zapomíná na sebe. Pokrytecký parazit, nebo mravenci, kteří jsou vlastně kritikou nastupujících totalitních režimů.

Významnou úlohu sehrává tulák, který je jediný bez negativních vlastností. Funguje jako pozorovatel který se náhodně dostává do hmyží říše a v pozadí vše sleduje. Právě v monolozích tuláka se objevují filosofické pasáže.

Dílo je rozděleno na několik částí. Předehru a epilog na začátku a na konci, mezi nimž jsou tři akty - Motýlové, Kořistníci a Mravenci. Každý akt funguje jako samostatný příběh, nebo krátká vsuvka o jednom z hmyzích druhů. Všechny tři jsou propojeny postavou tuláka a také kukly, která se celé tři akty připravuje na svůj zrod, cítí, že bude něčím výjimečným a dokáže velké věci. Nakonec se z ní vyvine hmyz žijící pouhý jeden den a než stihne vykonat ony velké věci, zahyne.

Pokud jde o jazyk díla, je napsán nepříliš složitými větami, proto se snadno čte. Promluvy tuláka, hlavně jeho monology, jsou ve velké většině ve verších a působí filosofickým dojmem. Na první pohled jednoduchý jazyk je proto, že význam a hloubku textu je třeba najít ukrytou mezi řádky. Může se zdát, že jde o banální příběhy, jak mravenci chystají válku, nebo spolu motýli laškují, ale je jen jakási zástěrka, pod kterou jde o mnohem víc.

Mě osobně trvalo nějaký čas, než se mi podařilo začít. Nakonec mě ale dílo přeci jen upoutalo, zejména druhá část Kořistníci se mi líbila. Jak už jsem zmínila nejde o příběh, i když ten je milý a příjemný, jako spíše o hlubší smysl a podprahové významy, které můžou být na první pohled neviděné.

Bratřím Čapkům se podařilo napsat nesmrtelné dílo, které odráží nejhorší lidské vlastnosti a i teď po x letech od sepsání, se dá srovnat s velkou částí naší společnosti. Rozhodně stojí za přečení, věřím, že si každý vezme něco, co ho obohatí a rozšíří mu obzory.

Obálka knihy je opět, jak je zvykem nakladatelství a této edice, minimalistické. Jméno autorů a díla spolu s barevným půlkruhem, tentokrát v tmavě modrozelené (petrolejové?) barvě, se mi nikdy nepřestane líbit.