Recenze: Daisy Jones & The Six

Autor: Taylor Jenkins Reid

Název originálu: Daisy Jones & The Six

Počet stran: 368

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Kontrast Vintage

Rok vydání v ČR: 2020

 

Oficiální anotace:

Datum 12. července 1979 s sebou přineslo rozpad jedné z nejslavnějších rockových kapel 70. let. Co vedlo všech sedm členů skupiny k tomu, aby se nečekaně a navždy rozešli? Teprve po několika desetiletích podává každý ze zúčastněných muzikantů své vlastní vysvětlení.
Zpěvačka a písničkářka Daisy Jones se po společném turné ch
ystá spolupracovat s kapelou The Six a jejím frontmanem Billym Dunnem na novém albu. Setkání dvou silných a mimořádně talentovaných osobností nemůže zůstat bez následků pro celou skupinu. Na jedné straně stojí osobní sympatie a antipatie, na straně druhé závislosti a tvůrčí vypětí.
Všichni si užívají uvolněnou atmosféru kalifornských hudebních klubů a nahrávacích studií i život na turné, avšak hudební producenti mají své vlastní zájmy. Příběh inspirovaný světoznámou kapelou Fleetwood Mac zobrazuje vrcholnou éru rockové hudby v sestřihu fiktivních rozhovorů.

Moje hodnocení:

Kniha Daisy Jones & The Six byla v posledních několika měsících vidět naprosto všude. Což někoho můžu odradit. Sama jsem přemýšlela, jestli čísti či nečíst. Když se mi ale nabídla možnost zúčastnit se knižní štafety, neváhala jsem ani chvíli. A bylo to dobré rozhodnutí. 

První a zásadní informací je forma vyprávění. Jedná se o formu rozhovoru s jednotlivými členy kapely. Překvapivě je to, ale skvěle funguje. Každá z postav a jejich promluvy působí autenticky, uvěřitelně a opravdu je patrný rozdílný styl vyjadřování i pohled na svět. Promluvy se zajímavě proplétají a skvěle se doplňují. Člověk má pocit, jako by četl na sebe navazující vyprávění. Což ve své podstatě je. Někdy je vtipné pozorovat malá nedorozumění a rozdílnost ve vzpomínkách. Všichni si pamatují stejnou situaci, ale každý svým úhlem pohledu. Někdy si velmi výrazně protiřečí. 


Jak už je podle názvu patrné, sledujeme životní příběh hudební skupiny The Six a Daisy Jones, která se objevuje, mizí a nakonec se ke skupině přidává. Od první chvíle je patrné, že tahle dívka to v životě neměla jednoduché. Těžký životní start v rodině, která se o ni nestarala, zapříčinil její touhu po uznání a přijetí. Možná právě díky tomu se dokázala vyšvihnout, sebezapřít a stát se hvězdou. Jak je mnohokrát zmiňováno její talent je dar od Boha. Dívka bez hudebního vzdělání s úžasným hlasem a talentem pro skládání písniček i hudby. Zároveň ji ale ničí prostředí, ve kterém se pohybuje a tak jsou drogy, alkohol a cigarety na denním pořádku. Čím je slavnější, tím méně má drogy pod kontrolou. Jsou patrná lepší a horší období - pozitivum v životě rovná se klidnější fáze a ubírání drog. To samé platí i naopak. Na první pohled působí Diasy jako čarovná kráska, která uhrane každého kolem. Jedná se o skvěle vykreslenou zajímavou a uvěřitelnou postavu. Její charakteristika jde do hloubky a z psychologického hlediska jde o zajímavý "případ".

Dalšími výraznými postavami jsou zakladatelé skupiny The Six, Billy Dunn a jeho bratr Graham. Společně zakládají kapelu, která je postupně lepší a lepší a slavnější. Pomalu přibírají členy, až se z nich stane šestičlenná kapela The Six. Ze dne na den se stávají celebritami a rockovými hvězdami, což se na nich také podepisuje. Ukazuje se, jak se pod tíhou slávy mění charaktery a ovzduší ve skupině se stává stále hustější. Zejména Billy se zásadně mění, projde si závislostí na drogách a jen díky milující manželce Camille a léčení, které tajně podstoupí, se kapela udrží pohromadě a může pokračovat. Billyho zásadním problémem je neustálá potřeba velet a vše mít pod kontrolou, na ostatní nebere příliš ohledů, což je možná pozitivum pro kapelu ale určitě ne pro vztahy mezi jejími členy. Několikrát ve spojení s ním padne slovo "vyvolený". Za zmínku stojí také jeho vztah s Daisy. Na jednu stranu se ti dva nesnáší, na stranu druhou spolu píšou písničky, které se stávají hity. Celý jejich vztah je více než komplikovaný.

O zbylých členech kapely, tedy Karen, Eddiem, Petovi, Warenovi a i bratrovi Grahamovi, se dozvíme spíše jen okrajově. Figurují v knize jako pozadí hlavních příběhů Daisy a Billyho a spíše dokreslují atmosféru a podávají informace, případně jejich pohledy na věc. 


Za zmínku stojí také osoba, která celý rozhovor se členy kapely vede, nutno říct, že mnoho let poté se skupina rozpadla. Jedná se tedy o vzpomínky na poměrně vzdálenou minulost. Hodně velkou část knihy jsem přemýšlela, kdo by onou osobou mohl být. Nepřišla jsem na to a následné zjištění mě hodně překvapilo.  

Prostředí, ve kterém se ocitáme, jsou 70. léta 20. století v Americe. Hudební průmysl, sex, drogy a rokenrol, jako pozadí pro vzestup jedné úžasné kapely. Kapela, u které člověk nedokáže uvěřit tomu, že doopravdy neexistovala. Rozhovory a informace o ní působí tak autenticky a věrohodně, že by úplně klidně mohlo jít o skutečno skupinu. Jejímž věrným fanouškem bych jistě byla i já. 

Autorka dokázala úžasným čtivým způsobem a neotřelou formou vyprávění, napsat knihu, která si mě naprosto získala. Proto, že se jednotlivé postavy vlastně zpovídají a vyprávějí svůj příběh, není jim "vidět do hlavy" a je tak někdy velmi těžké, ne-li nemožné, odhalit jejich skutečnou motivaci. Je proto důležité číst nejen text samotný, ale také mezi řádky.

 

Co hodnotím velmi pozitivně je několik závěrečných stran, kde jsou vypsány písně z alba Aurora, kolem jehož tvorby se točí značná část knihy. Ke každé písni je originální anglický text i český překlad, což je skvělé a úžasně dokreslující atmosféru a věrohodnost skupiny. 

Obálka knihy je skvělá. Obvykle moc nemusím zobrazené lidské postavy, ale v tomhle případě a ve spojení s paletou barev, se mi výsledný dojem líbí. A opravdu ve mě Daisy Jones evokuje.


 

10 komentářů:

  1. právě ta forma psaní mě odrazuje, ale kniha má vysoká hodnocení a skvělé ohlasy :)

    jsem ráda, že se ti kniha líbila a jsi z ní nadšená :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě právě také odrazovala, ale ve výsledku můžu říct, že to byly zbytečné obavy. :)

      Vymazat
  2. Tuhle knihu jsem jednu dobu viděla všude, ale nijak zvlášť mě nezaujala. Asi ji vynechám, ale pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc. :) Máš pravdu, v jednu dobu byla opravdu úplně všude. :)

      Vymazat
  3. Kniha byla moc pěkná, ale bohužel jsem od ní měla vysoká očekávání a tak mě moc nechytila. :/ Pro mě snad největší problém byl, že jsem si nejvíc oblíbila právě vedlejší postavy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je potom problém, zvlášť když o vedlejších postavách tam toho bylo opravdu jen minumum. :)

      Vymazat
  4. Od téhle knihy mě odrazuje ten boom kolem a taky to, jak je psaná formou rozhovoru.
    No nevím, ale asi to nebude úplně kniha pro mě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To chápu,každý máme jiný vkus. :) Já se formy rozhovordů také bála, ale ve výsledku to není vůbec špatné. :)

      Vymazat
  5. Na knihu jsem již recenze viděla, dost mě zaujala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V poslední době jich je všude plno. :) Jestli tě zaujala, tak ji určitě vyzkoušej. Podle mě stojí za přečtení. :)

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.