Recenze: Dopis

Autor: Kathryn Hughesová

Název originálu: The Letter

Počet stran: 316

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Cosmopolis

Rok vydání v ČR: 2018

 

 

Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelskému domu Grada, přesněji pak nakladatelství Cosmopolis!

 

Oficiální anotace:

Tina Craigová pracuje do úmoru, a ještě k tomu o sobotách prodává v dobročinném obchodě, aby ve svém nešťastném domově trávila co nejméně času. Když prohledává kapsy starého obleku, který někdo charitě věnoval, objeví dopis se zalepenou ofrankovanou obálkou bez razítka. Dopis otevře a přečte si ho – a to změní směr jejího života navždy.
Billy Stirling ví, že se nezachoval právě hezky, ale doufá, že může ještě všechno napravit. 4. září 1939 se posadí a napíše dopis, o němž doufá, že změní budoucnost.
A to se také stane – ale více způsoby, než by si kdokoliv dokázal představit…

Je načase otevřít Dopis.

Moje hodnocení:

Kniha Dopis je první kniha, která u nás od autorky vyšla. Pro mě osobně se jedná o v pořadí druhou přečtenou. Z knihy Klíč jsem byla nadšená a ještě dlouho jsem o ní musela přemýšlet. Proto jsem měla určité obavy, zda i tahle dosáhne stejných kvalit... a dosáhne. Opět se jedná o naprosto skvělou knihu se silnými tragickými osudy. 

Sledujeme celkem dvě časové roviny. První z roku 1939, kdy se mladá dívka Chrissy potýká s přísným autoritativním otcem a nečekaným silným romantickým vzplanutím. Její životní příběh, ačkoliv napřed nevypadá nijak příšerně, se s každou stranou a každým okamžik přiostřuje a zhoršuje. Zvlášť ve druhé třetině knihy je její příběh naprosto děsivý a extra silný. Ony zásadní okamžiky a komplikace, zejména související s klášterem, nejsou popsané napřímo, přesto působí realisticky a syrově. Osud se s ní opravdu nemazlil. Na jejím příkladu je vidět, jak snadno se z poklidného v zásadě pohodového života stane něco strašného. A jak jedno sobecké rozhodnutí může zničit životy mnoha dalším lidem v okolí. Chrissy mi jako hrdinka ze začátku nebyla moc sympatická, ale postupně jsem si k ní cestu našla. Stejně tak k hlavní hrdince z druhé časové roviny.

Druhá časová linka se odehrává v roce 1976. Sledujeme mladou ženu Tinu, u které je od začátku jasné, že v jejím rodinném životě něco nehraje a nefunguje. A přesně tak tomu je. Potýká se s těžkým životem s mužem alkoholikem a násilníkem. Hlavní problém, domácí násilí, je zde poměrně drsně popsán. Je zajímavý "pohled" do Tininy hlavy. Svého muže pořád omlouvá a nedokáže ho opustit, už mu dává do ruky pomyslný trumf. Vše se ale změní, když Tina náhodně objeví v dobročinném obchodě, kde pracuje, starý neodeslaný dopis. Jeho přečtením začíná zajímavá, překvapivá a tajemná cesta do minulosti, vedoucí k nečekanému velkému odhalení.

Postupné pátrání a hledání v minulosti, spolu se střídáním části z obou časových rovin před čtenáře předkládá propletený, komplikovaný příběh. S každou přečtenou stranou se příběh stává komplikovanějším a zápletky nečekanějšími, než by se na první pohled zdálo. Autorka má ale vše velmi dobře promyšlené a zhruba v poslední třetině se obě linky protnou, a to velmi nečekaným způsobem. Postupně, pomaličku do sebe jednotlivé dílky zapadnou a vytvářejí zajímavý obraz ze života hned několika osob.


V podstatě všechny postavy, (až na dvě od první chvíle extra nepříjemné, jejichž chování se postupně zhorčuje a zapříčiní spoustu smutku, slz a zla),  jsou skvělé, milé, výborně popsané a charakterově dokonale zvládnuté. Postupně rostou, vyvíjejí se a jsou uvěřitelné. Mnoho z nich má velmi tragický osud a to většinou nikoliv svou vinou. Zejména obě hlavní hrdinky mají těžký život. 

Můžu říct jediné, kniha je úžasně napsaná a chytla mě od první strany. Autorka dokáže skvělým způsobem uvést do děje, držet a už nepustit. Napínat, točit se v kruhu, nedoříkávat a nechávat na čtenáři, aby si domýšlel (většinou úplně špatně), než sama odhalí pravdu. Navíc je vše velmi čtivé, zajímavé a originální. 

Přeci jen ale musím uznat, že kniha Klíč se mi líbila o trošku víc. Ale i tak je Dopis naprosto úžasný. Myslím, že autorčiny knihy budou všechny skvělé. V listopadu vyšla další autorčina kniha s názvem Tajemství, která má opět nádhernou obálku a i po obsahové stránce vypadá hodně zajímavě.

Obálka knihy se mi také nelíbí tolik jako ta od knihy Klíč, ale rozhodně není špatná. Při bližším zkoumání evokuje dopis, zejména díky rukou psaným řádkům, které procházejí celou obálkou.

 




Knihu Dopis si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.

12 komentářů:

  1. obě knihy autorky mají skvělé hodnocení, obálky jsou úžasné, ale není to nic pro mě :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, každý máme svůj žánr. :) Ale souhlasím, že jsou knihy hodnoceny hodně dobře... :)

      Vymazat
  2. To zní moc dobře. Dopis mě lákal už delší dobu a vypadá to, že za to opravdu stojí. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně to za to stojí. :) Jednoznačně doporučuji. :D

      Vymazat
  3. Dopis se mi taky moc líbil. :) Jsem zvědavá, jaká bude autorčina další kniha - Tajemství. ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na tu se také těším a jsem zvědavá. Doufám, že si udrží stejně vysokou laťku jako obě předchozí knihy. :D

      Vymazat
  4. Knihy, kde se střídají časové linky mě baví. Asi po ní mrknu, děkuji za tip :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že tě kniha zaujala. :) Já mám střídání časových linek také ráda a tady je to zpracováno velmi dobře. :D

      Vymazat
  5. Já jsem četla Dopis v době kdy vyšel - vlastně si na něj pamatuji moc dobře - byla to shodou okolností jedna z mých prvních knih k recenzi. Vím, že se mi příběh líbil a vlastně vůbec nevím, proč jsem do teď nesáhla i po dalších autorčiných titulech - třeba to někdy napravím. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně právě v době, kdy vyšel, uplně minul. :) Další autorčiny knihy rozhodně doporučuji.

      Vymazat
  6. Skvělá recenze... autorku mám moc ráda a jsem zvědavá, jak se ti bude líbit její další kniha Tajemství :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc. :) To já jsem také zvědavá. Mám hodně vysoká očekávání, tak snad mě Tajemství nezklame. :)

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.