Recenze: Všechny jeho ženy

Autor: Caterine Bonvicini

Název originálu: Tutte le donne di

Počet stran: 232

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Metafora

Rok vydání v ČR: 2021

 

 

Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelskému domu Grada, přesněji pak nakladatelství Metafora!

 

Oficiální anotace:

Zmizení jediného muže pro ně znamená celý vesmír změn

Je Štědrý den a u sváteční večeře se sešlo sedm velmi rozdílných žen. Sedm žen úzce spojených s jediným mužem – Vittoriem. Sedí tu jeho matka, sestra, současná i bývalá manželka, milenka a dvě dcery, každá z jiného vztahu. Všechny tu čekají, ale Vittorio nepřichází
. Místo něj dorazí pouze záhadná esemeska – několik slov, která učiní jeho absenci ještě mnohem znepokojivější.

Prázdnota, kterou po sobě Vittorio zanechává, je plná otazníků. A rozprostírá se nejen na prázdné židli, ale i v duších těch, které Vittoria milují. Aby se z jejího sevření vymanily, musejí všechny jeho ženy v následujích dnech, týdnech a měsících nalézt odvahu zbavit se naučených stereotypů a třeba se i jedna o druhou opřít. Možná pak ve Vittoriově absenci objeví příležitost nahlédnout na věci z nové perspektivy.

V nemilosrdně ironické frašce Cateriny Bonvicini se věci mohou kdykoliv zvrtnout s téměř thrillerovou nečekaností, i ta nejsympatičtější osoba se může ukázat v nelichotivém světle a každé odhalení zpravidla má rub i líc.

Všechny jeho ženy je příběh o lásce, o nepřikrášlených rodinných i milostných vztazích a všem, co si do nich společnost projektuje. Najít vlastní svobodu je běh na dlouhou trať, a je to právě absence muže, co konečně dává všem jeho ženám možnost prohlédnout a otevřeně promluvit. Vychází za podpory Ministerstva kultury České republiky.

Moje hodnocení:

Kniha Všechny jeho ženy je další z řady knih patřících do edice 7lásky. Pokud mě už chvíli sledujete, jistě víte, že se jedná o moji oblíbenou edici, ze které si nenechám ujít téměř žádný kousek. A tak tahhle kniha nebyla výjimkou.


Tato kniha je pojatá trošku jinak, než jsem zvyklí. Což je jasně patrné podle názvu, vyobrazení na obálce i řádků na ní "Zmizení jediného muže pro ně znamená celý vesmír změn". Sledujeme několik žen, které mají společnou jednu věc, muže Vittoria. Ten figuruje jako syn, otec, manžel, bývalý manžel, milenec, bratr. Děj se otevírá právě ve chvíli, kdy všech sedm žen sedí společně u štědrovečerní večeře, čekajíce na Vittoria, který se ale vůbec neukáže. 

Od této chvíle začíná vyprávění, v němž se po kapitolách střídají všechny Vittoriovy ženy. Každá má na tuto situaci svůj názor, ale i na svět obecně, rodinné vztahy, ostatní ženy... Je velmi zajímavé sledovat, co si která žena myslí, jak pohlíží na své "konkurentky". Samozřejmě se objevují také retrospektivní vsuvky, ve kterých ženy vzpomínají na prožité chvíle, často i na své mládí a situace v nichž udělaly chyby a dnes by se zachovaly jinak. 

Autorka je Italka a stejně tak celý příběh je zasazen do Itálie, konkrétně do Milána. Tomu odpovídají použité názvy a jména postav. Já osobně jsem měla, hlavně ze začátku, problém zapamatovat si, které jméno patří dané ženě. Proto mi velmi pomohl jmenný seznam na začátku knihy i s věkem a vztahem k Vittoriovi, ale hlavně to, že u každé kapitoly je jméno ženy, která vypráví a zároveň její vztah k Vittoriovi - tedy exmanželka, starší dcera, matka... Díky tomu je čtenářský zážitek ucelenější a není třeba vracet se na začátek a hledat, kdo že to vlastně vypráví.

Kniha je rozdělena do pěti částí, jmenovitě Vánoce, Karneval, Velikonoce, Ferragosto a Svatý Ambrož. Každá část je dále dělena do kapitol, v nichž se ve vyprávění střídají všechny ženy a v závěru dokonce sám Vittorio. 

Celkově bych označila závěr jako nečekaný. V průběhu čtení mě napadaly různé scénáře a možné konce, ale tento jsem opravdu nečekala. 

Jak už jsem zmínila, příběh jako takový je podle mě velmi originální a působivý. Bohužel nejde do hloubky tolik, kolik jsem čekala. Spíše jen klouže po povrchu. Očekávala jsem hlubší pohled do psychiky postav, jejich motivace, myšlenkové pochody... což se ale objevuje jen částečně ve zlomcích. Ideální by bylo, kdyby měla kniha o něco více stran a psychologii postav trošku rozebrala. Mohlo by to být hodně zajímavé.

I tak ale může říct, že jsem v zásadě spokojená. Příběh se velmi dobře čte, je zajímavý a líbí se mi, jak moc se liší styl vyprávění jednotlivých postav. Stejně tak zasazení děje do Milána a několik jeho popisů je zajímavé.

Obálka knihy se opět krásně hodí do edice 7lásek. Budu se opakovat, ale tenhle styl ilustrace, efekt vodových barev a stylizace do jedné hlavní barvy se mi líbí opravdu hodně. Mimo jiné vypadají knihy vedle sebe opravdu úžasně. Jako dlouhá duha. (přimlouvala bych se ještě za knihu v barvě tmavě zelené, modré, nebo fialové - těch je na můj vkus méně)



 


Knihu Všechny jeho ženy si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.

8 komentářů:

  1. Mě u téhle knihy moc nezaujala anotace a to také ráda čtu tuhle edici. Podle tvého hodnocení soudím, že to ale nevadí, že jsem si tuhle "sedmilásku" nechala ujít...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Řekla bych to takhle: z této edice už jsem četla lepší knihy, ale i horší. :) Tato kniha je rozhodně originální.

      Vymazat
  2. je dobře, že jsi spokojená a kniha se ti četla hezky :) já osobně jsem z této edice nic nečetla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to vřele doporučuji. Výběr je široký, třeba tě nějaká zláká... :D

      Vymazat
  3. Tohle mě docela zaujalo, možná po knize mrknu. Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc. :) Jsem ráda, že jsem tě nalákala. :)

      Vymazat
  4. Z této edice jsem nečetla ani jednu knihu a tato mě upřímně vůbec neláká. S třemi hvězdami bych spokojená nebyla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To úplně chápu. Zrovna tohle je druh knihy, který rozhodně nesedne každému. :)
      Pro mě jsou tři hvězdičky dobré hodnocení. Snažím se hodnotit realisticky a vysoká čísla dávám jen těm opravdu nezapomenutelným. :)

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.