Recenze: Rudý vlk

Autor: Rachel Vincentová

Název originálu: Red Wolf

Počet stran: 320

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Cosmopolis

Rok vydání v ČR: 2022

 

 

Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelskému domu Grada, přesněji pak nakladatelství Cosmopolis!

 

Oficiální anotace:

Vesnice Oakdale je odjakživa obklopena temnými hvozdy. Mezi stromy neproniká žádné světlo, zato jsou lesy plné smrtelně nebezpečných příšer. Proto se jim také vesničané, a mezi nimi i Adéla, důsledně vyhýbají.

V den svých šestnáctých narozenin se však Adéla dozvídá, že patří k rodu, který již po staletí brání vesničany
před zkázou. Aby dostála svým povinnostem, musí se vzdát muže, kterého miluje, a s ním i celé své vysněné budoucnosti. Adéla stojí před rozhodnutím, co všechno je ochotna obětovat, aby ochránila svou rodinu a sousedy.

Moje hodnocení:

Kniha Rudý vlk je retellingem na velmi známou pohádku Červená Karkulka. Hlavní rysy jsou zachovány, ale celkově lze říct, že je příběh opravdu značně a originálně pozměněn. Tak originálně, že člověk místy neví čemu věřit a napjatě prožívá každou stranu. 


Děj je zasazen do malé zapadlé vesnice jménem Oakdale, která je ze všech stran obklopena lesem. Není to ale standardní les, naopak je speciální, temný. Do tohoto lesa nikdy nedopadá denní světlo a žijí v něm příšery a vlci/vlkodlaci a další nebezpeční tvorové, monstra, která ani nejsou pojmenována. Temný les toho v sobě ukrývá spoustu a není radno do něho jen tak vcházet. Vesničané se do něho neopovažují jen tak vkročit, pokud je to nezbytné tak jedině se lucernami a pochodněmi, kterých se příšery bojí. Přesto jde vždy o nebezpečnou výpravu s nejasným výsledkem. Jedinou nadějí je řeka z jedné strany vesnice, která funguje jako hlavní dopravní tepna, tedy pokud není zima a řeka nezamrzne.

Hlavní postavou je Adéla se svou matkou a malou sestrou. Všechny spojují husté, dlouhé zrzavé vlasy, rodinná pekárna, ve které všechny pracují a pověst čarodějnic, kterou o nich za jejich zády rozšiřují sousedé. Adéla je se svým životem spokojená a život v malé vesničce jí vyhovuje. Povahou je spíše klidnější a už plánuje, jak se provdá a usadí nedaleko rodného domu. Jediným vybočením ze stereotypního života jsou každoměsíční návštěvy babičky, která žije v temné lese na malé mýtině lesu vzdorujícímu. 

Příběh se rozjíždí ve chvíli, kdy společně s Adélou zjišťujeme nové informace o jejím poslání ochránkyně vesnice. Postupně je zasvěcováno do tajů temného lesa, jaké příšery v něm žijí a jak se jim ubránit, jak funguje její nově nalezené poslání, jak správně bojovat... Může se zdát, že jde o klišé, ale tentokrát je to trochu něco jiného a zajímavého. Navíc hrdinka není s novou rolí spokojena a pomalu si zvyká, má své problémy v osobním i novém životě a není si jistá, jestli pro sebe právě tento život chce. Boj s nově získanou povinností a jistým životním posláním, které musí naplnit, je náročný po všech stránkách.

Objevuje se také milostná linka ve formě jakéhosi milostného trojúhelníku mezi Adélou a dvěma mladými muži. Nejde ale primárně o ni, funguje spíše jako doplnění k napínavému příběhu. Dalším doplněním je pohled na život vesnice a smýšlení vesničanů. Popsána je jejich mentalita a strach ze všeho neznámého. Na jednu stranu je to pochopitelné z důvodu blízkosti lesa, na druhou stranu děsivé, protože se ukazuje, jak snadno se mohou obrátit jeden proti druhému z nevysvětlitelného paranoidního strachu před imaginárním nebezpečím a ohrožením vesnice vlkodlaky. Paranoia vede k pomluvám a podezřívání a spouští lavinu nepodložených obvinění. 

Vzhledem k tomu, že se jedná o knihu zařazenou do young adult jsou popisy spíše povrchnější a i charakteristika postav nejde tolik do hloubky. Vše zůstává spíše na povrchu a vysvětluje jen to nejnutnější. To ovšem neznamená, že něco není dovysvětleno nebo nedává smysl. Rozhodně je kniha vhodná i pro starší. Zajímavé jsou postavy, zápletky, celkový nápad a dokonce se objevuje i několik trochu drsnějších a krvavějších scén. Pro YA akorát dostačující (a pro nás, kteří se bojíme všeho, také). 

Autorčin styl psaní mi sedl a ve výsledku mi ani nevadila absence výraznějších popisů. Díky neustálým zvratům příběh velmi rychle plyne a člověk se začte od prvních stran. Za mě je to velké doporučení. 

Jediné, co musím "vytknout" je konec. Tak otevřený. Já nutně potřebuji pokračování a informace o tom, jak to bude dál s hlavními aktéry. Jistá část příběhy byla sice uzavřena, ale objevilo se spoustu nových otazníků a nejasností. Ačkoliv to zatím není nikdy zmíněno, doufám, že půjde o sérii.

Obálka knihy je krásná a lákavá. Na první pohled je patrná spojitost s Červenou Karkulkou, přesto díky výraznému lesu je v ní ukryto i něco víc.

 


  


Knihu Rudý vlk si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.

16 komentářů:

  1. Kniha se mi líbila hrozně moc. Četla jsem ji na jeden zátah
    Brala jsem ji jako Young adult, tedy pro mladší, a proto se tak moc líbila. Skvělá fantasy pro mládež.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto s tebou souhlasím. Jako YA kniha (a nejen to) je opravdu skvělá. ;)

      Vymazat
  2. knihu četla kamarádka a líbila se jí :) na mém seznamu zatím není :)

    OdpovědětVymazat
  3. Tuto mám na seznamu. Přece jen retelling Červené karkulky? Ten musí stát za to. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na Červenou Karkulku retellingů moc není, a o to víc tehle láká. :) Myslím, že se máš na co těšit. ;)

      Vymazat
  4. Na tuhle jsem hodně zvědavá, jen se k ní dostat 😁 retellingy, to je moje 😁

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je i můj věčný problém. Chci si toho spoustu přečíst, ale ten čas... :D

      Vymazat
  5. Tato kniha vypadá opravdu velice zajímavě. Taky bych si jí ráda přečetla, retellingy můžu. Moc pěkná recenze :-)

    Ketrin ~ Vnímej blog

    OdpovědětVymazat
  6. Tak z téhle knihy jsem byla nadšená. ;-) Akorát konec jsem čekala jiný. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem čekala i já. Určitě něco víc uzavřeného. :D

      Vymazat
  7. Jo, souhlasím! Já jsem si původně říkala, že to nebude kniha pro mě, ale pak mě nalákaly kladné ohlasy na IG, a tak jsem si o knihu dodatečně napsala a byla jsem z ní naprosto nadšená. A musím přiznat, že konec mě taky docela "rozčaroval" - dokonce si pamatuji, že jsem si ho musela přečíst ještě jednou, jestli mi něco neuniklo. No tak snad se opravdu jedná o sérii a my se dozvíme v dalším díle více.. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že tohle je jasný příklad toho, že někdy i knihy mimo čtenářův záběr můžou stát za to. :) No, o konci mi ani nemluv... čekala jsem nějaké vysvětlení, uzavření a ono nic. :))

      Vymazat
  8. Od doby, co znám Once Upon a Time, různé předělávky pohádek úplně miluji. Miluji je i v hudbě, a o to více v knížkách. Vlka tedy musím vyzkoušet. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to mám také tak. Once Upon a Time jsem viděla, pravda, jen pár dílů, ale od té doby nahlížím na retellingy a předělávky velmi pozitivně. :)
      Určitě knihu doporučuji, pokud tě aspoň trošku láká.

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.