Recenze: Vážka v jantaru


Autor: Diana Gabaldon

Počet stran: 960

Série: Cizinka

Díl v série: #2

Nakladatelství: Omega

Rok vydání v ČR: 2016


 

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji internetovému knihkupectví Megaknihy!


Oficiální anotace:
Strhující příběh navazuje na první díl s názvem „Cizinka“. Tentokrát nás ale přivede do Francie, kam Claire a Jamie uprchli před brutálním pronásledováním velitele anglické posádky ve Skotsku. Stanou se svědky plánování dalšího postupu ve snaze Stuartovců získat zpátky skotský trůn…

Moje hodnocení:

Druhý díl úspěšné série Cizinka, ve kterém se tentokrát dostáváme až do Paříže. Po událostech minulého dílu, kdy jsme Jamieho s Claire opustily dá se říci v bezpečí, se znovu ocitají v nezávidění hodné situaci.

Začáteční část knihy se překvapivě neodehrává v minulosti, ale v době, kdy má Claire již dospělou dceru Briannu a vrací se po smrti svého muže Franka Randalla zpět do Skotska. Tam jí provádí po známých místech a nakonec se po mnoha letech odhodlává k vyprávění svého a Jamieho příběhu. Ocitáme se tedy ve Francii 18.století plném intrik, lásky a zrady. Kde stojí milenecké dvojice před těžkým úkolem a to pokusit se zabránit začínajícímu formování jakobitského povstání pod velením mladého a lehkovážného prince Karla Stuarta. Jejich snažení se však ukáže jako bezvýsledné a po mnohých peripetiích se přidávají na stranu jakobitů v naději, že se historie nenaplní a bitva u Cullodenu se nestane.

Claire se ještě více sžila s dobou, ve které se ocitla a na svůj minulý život v zásadě nevzpomíná. Jamieho bezmezně miluje a je ochotna pro něj udělat cokoliv, stejně jako on pro ní. Hlavně jejíma očima sledujeme prostředí pařížské "smetánky" a dokonce samotného krále Ludvíka. Claire za dobu knihy projde velkou změnou. Stává se z ní stále silnější žena schopná mnohých věcí, na které by před nedávnem ani nepomyslela.

Naopak Jamie je pořád stejný zamilovaný, roztomilý skot, který svou ženu nadevše miluje a bezmezně důvěřuje jejím informacím z budoucnosti. V Paříži se objevuje jeho druhá tvář. Upravený a v kultivovaném prostředí se chová naprosto odlišně, než v nehostinném skotském prostředí. I přesto že jeho snaha často vyznívá naprázdno, nevzdává se a jeho odhodlání naopak ještě roste. Jamie se stává mužem, k němuž všichni kolem cítí respekt, přesto se ale snadno s každým spřátelí a i v nepřízni osudu dokáže ze situace vytěžit co nejvíc.

Novou a velmi důležitou postavou se stává Fergus, malý pařížská kapsář, který se k Jamiemu náhodou připlete a už se ho nepustí. Nejprve mu pomáhá jako poslíček a zachytávač důležitých vzkazů, postupem času se ale stává skoro až členem rodiny. Ke svým novým pánům přilne a hlavně k Jamiemu vzhlíží, vše co řekne je pro malého Ferguse slovem božím a okamžitě plní každý rozkaz. Není proto divu, že i všechny cesty absolvuje s nimi.

V knize se vyskytuje velké množství vedlejších postav, které jsou ale dobře propracované, jejich chování realistické a stejně jako hlavní postavy i vedlejší se vyvíjejí. Jedná se o postavy z prostředí Paříže, nižší i vyšší vrstvy. Od samotného krále až po řádové sestry v nemocnici, kam chodí Claire vypomáhat. Nechybí ale ani dobře známé postavy jako jsou Dougal a Colum Mackenzie, Jenny s Ianem, Jack Randall a rudokabátníci a další. Vyskytuje se zde ale i mnoho nových postav.  Jako jsou bojovníci jednotlivých skotských klanů, obyvatelé měst...

Jelikož je kniha opravdu  rozsáhlá navštívíme spolu s hlavními hrdiny mnoho míst v Paříži i po celém Skotsku, které procestujeme křížem krážem. Díky tomu ještě lépe poznáváme místní zvyklosti, tradice...

V rozsáhlém historickém románu není nouze o historické reálie. Příprava jakobitského povstání a následné putování a boje ve Skotsku jsou historicky věrné a velmi dobře popsané. Vše je jasné a přehledné, přesto velmi čtivé. Kolují názory, že je kniha až moc přeplněná informacemi, popisy a historií, které příběhu zas tolik nepomáhají. Podle mě je opak pravdou. Já jsem si čtení užila a historicky věrné události mě velmi zajímaly.

Rozdělená je kniha na sedm částí, které mají ještě své podkapitoly (opravdu dlouhé podkapitoly). Příběh je velmi čtivý a zajímavý. Ve správných částech je napětí a akce, nebo naopak romantika, samozřejmě není nouze o city. Postavy se v průběhu knihy vyvíjejí a působí velmi reálně.

Závěr knihy je velmi emotivní a nejedno oko nezůstane suché. Ani já jsem nebyla výjimkou, a to i přesto že obvykle nepláču jsem neubránila slzám.

Doporučit knihu můžu milovníkům série Cizinka, historických románů a historie. Převážně se bude jednat spíše o ženy.

Obálka knihy je provedená za pomoci seriálu, přesto je velmi povedená. Hlavně se mi líbí barva, ve které je kniha vyvedená.





Informace o knize najdete na stránkách Megaknih, kde si knihu můžete rovnou i zakoupit.

6 komentářů:

  1. Cizinku mám doma, zkoušela jsem ji a nějak mě nechytla, tak sem ji odložila, ale asi ji zkusim znova, když ji všichni tak zbožňují! :-) Asi jsem ji četla ve špatnou dobu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ji můžu nic jiného než doporučit. :)) Myslím, že vážně stojí za přečtení.

      Vymazat
  2. Já přečetla Cizinku a pak Vážku v jantaru a tou jsem definitivně skončila, na mě moc zdlouhavé...ale recenzi máš pěknou :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc. Samozřejmě jde i vkus. Já mám historické romány ráda se vším všudy a naopak mi kniha utekla velmi rychle. Chápu ale, že tahle kniha není pro každého. :)

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.