Recenze: Navždycky

Autor: Nofreeusernames /Olga Zbranek Biernátová/

Název originálu: Navždycky

Počet stran: 304

Série: Navždycky

Nakladatelství: CooBoo

Rok vydání v ČR: 2020

Mei Bradleyová se pomalu smiřuje s tím, že dopis z Bradavic už nedorazí. Tuhle nespravedlnost naštěstí zmírňuje čokoláda, kterou fakt miluje! Když už jsme u toho, miluje i svého nejlepšího kámoše Travise, ale to mu nemůže říct, aby všechno nepokazila. U jejího úhlavního nepřítele Liama není co pokazit, protože s tím válčí už od třetí třídy. Přestane Liam někdy prudit? Uvidí Travis v Mei víc než jenom kamarádku? A dojde konečně i na vysněné rande?

Kniha Navždycky patří do skupiny velmi diskutovaných a často také nenáviděných knih, proto jsem neodolala příležitosti přečíst si knihu v rámci knižní štafety a vytvořit si na ni vlastní názor.

Hlavní postavou, kterou sledujeme, je středoškolačka Mei a její nejbližší kamarádi a rodina. Upřímně mě Mei svým chováním rozčilovala a i s přihlédnutím k jejímu věku mi přišlo její chování místy až neuvěřitelně nelogické. Absolutně se nedokázala rozhodovat a svou nerozhodností a chováním způsobovala nejeden zbytečný problém. Jedním slovem mě vytáčela. Ve svém okolí neznám nikoho, kdo by se takhle choval. Věkem se nedá omluvit vše.

Zato vedlejší postavy mi přišli mnohem zajímavější. Kamarád Travis jako typický slušňák tolik ne, ale nepřítel na život a na smrt Liam, byl jednoznačně nejlepší postavou. Jeho sarkastické poznámky mě bavily a celkově mi přišel nejvíc uvěřitelný. Ani kamarádka Ava, které je věnována volně navazující kniha, mi nepřišla vůbec špatná.

Knihu bych označila jako takové jednoduché, nenáročné, odpočinkové čtení, která nic hlubšího nepředá a jen "projde čtenářských životem". V době, kdy jsem ji četla, jsem měla čerstvě po státnicích a psychicky náročném období. Takže jsem potřebovala něco opravdu jednoduchého, nad čím bych nemusela přemýšlel a tato kniha mi to přesně splnila. Když ji srovnám s ostatními YA knihami, které jsem četla, najde se mnoho o hodně lepších, ale i pár horších. Takže je to opravdu takový průměr.

Často se mi zdálo, že autorka používá všechna klišé z YA knih, která jí napadnou. Místy se objevilo i několik nelogických situací a celkově byly některé scény bez větší návaznosti řazeny za sebou, jen aby zaplnily místo mezi zásadnějšími dějovými zvraty. Označila bych to trochu za "vykrádačku" slavnějších knížek.

Co jsem naopak  ocenila, a líbilo se mi, jsou hlášky a narážky z Harryho Pottera, kterého mám moc ráda a v podstatě jsem na něm vyrostla. Do děje skvěle pasovali, respektive děj byl skvěle napasován na ně. Místy jsem se dokonce i pobavila a zasmála, zejména při Liamových promluvách. I přes průměrný děj se kniha dobře a rychle čte. Jistě za to můžou i vložené konverzace mezi postavami, posílané obrázky a fotky... které děj zrychlí a oživí.

Ve výsledku můžu říct, že kniha má svoje "mouchy" a stala se pro mě takovým průměrným čtením, u kterého jsem si mohla odpočinout. Absolutně ale nechápu všechny negativní a zlé komentáře, které se objevují, protože ať je kniha jakákoliv tohle si nezaslouží. Je dobré jít do knihy s tím, že nejde o nic převratného, počítat s tím a neočekávat nic, co kniha splnit nemůže a ani nemá jako hlavní cíl.

Obálka knihy je povedená, působí mile a myslím, že k YA obsahu dobře pasuje.