Srdcovky: 10 nejlepších knih za rok 2021

Tento rok byl pro mě, co se počtu knih týče, stejně dobrý jako roky minulé. Svou výzvu 50 knih jsem splnila, dokonce ještě trošku navýšila... a v tomto množství se našlo mnoho výborných knih a několik extra výborných pětihvězdičkových. A to se snažím hodnotit přísně! Opravdu se nad hodnocením zamýšlím, ale někdy je prostě od začátku do konce jasné, že se jedná o top knihu.
Seznam top 10 knih napříč různými žánry za rok 2021 je tady:

Knihy jsou seřazeny tak, jak jsem je v průběhu roku četla. Tedy nikoliv od nejlepší k nejhorší.



1. DAISY JONES & THE SIX (TAYLOR JENKINS REID) recenze

U téhle knihy je třeba vyzdvihnout netypickou formu. Je vlastně psána formou rozhovorů se členy kapely Daisy Jones & The Six a je to naprosto úžasné. Autorka dokázala, že jednotlivé promluvy zní autenticky a celkově je příběh velmi plynulý. Specifická forma ho nenarušuje, právě naopak. Navíc je z knihy úžasně cítit atsmoféra 70. let - sex, drogy a rokenrol.

 

 

2. DVA V SRDCI (JOSIE SILVEROVÁ) recenze

Po nepříliš vydařené autorčině předchozí knize jsem k této přistupovala s obavami. Byly ale úplně zbytečné. Příběh je opravdu úžasný, emotivní, uvěřitelný... řeší se ztráta milované osoby a různé způsoby vypořádání se s tím. Zároveň je zajímavá koncepce dělení na bdění x snění. V obou rovinách figuruje hlavní hrdina ale "realita" daného prostoru je zcela odlišná. Kniha plyne na vlně silných emocí a truchlení, zároveň probleskuje naděje na nový život, na lásku a nezdolná lidská síla. Po psychické a emocionální stránce je to opravdu zážitek.

 

 

3. PAŘÍŽ TĚ NIKDY NEOPUSTÍ (ELLEN FELDMANOVÁ) recenze

Tato kniha je další z řady příběhu odehrávajcíích se za 2. světové války v okupované Paříži. Je ale opravdu zvláštní a skvělá zároveň. Stěžejním bodem je morální dilema viny a trestu a často zmiňovaný morální kompas. Ve dvou časových rovinách, New York deset let po válce a okupovaná Paříž, se odvíjí příběh strachu, odvahy, morálních dilemat a otázka kolaborace (popř. horizontální kolaborace). Zajímavá je zejména snaha vyrovnat se s prožitými hrůzami a svými démony. Reálný, emotivní závěr v první chvíli naštve, ale s odstupem času se ukazuje, jak příběh podtrhuje.

 


4. SKŘÍŇ PLNÁ DIORA (NATASHA LESTEROVÁ) recenze

Následuje další román z válečného období. Za mě je to jeden z nejlepších, které jsem kdy četla. Jedná se o opravdu neskutečně silný, emotivní, výjimečný příběh. Střídají se dvě časové linie, současnost a válečné období. Jejich propojením a zároveň propojením s anglickým letectvem, světem módy, hledáním ztracené rodinné historie, dokázala autorka něco neskutečného. Jde o akční, napínavý, romantický, místy ale také děsivě reálný, silný a hlavně dojemný příběh.



5. ČAJOVNA V TOKIU (JULIE CAPLINOVÁ) recenze 

Autorčiny knihy jsem měla v top knihách i minulý rok, proto je jasné, že i tahle se v seznamu musí objevit. Zatím všechny knihy ze série jsou skvělým propojením romantického příběhu (ano, trošku prvoplánového) a popisů dané lokality, prostředí, jídla a kultury. Člověk má pocit, jakoby se do daného místa skutečně přenesl. V tomto případě dýchá atmosféra Japonska snad z každé stránky a naprosto okouzlila i mě, která se o asijskou kulturu a prostředí příliš nezajímám. 

 

 

6. PEKÁRNA S VŮNÍ SKOŘICE (RUTH KVARNSTRӦM-JONESOVÁ) recenze

Jak se píše na obálce, v podstatě se jedná o moderní shakespearovský příběh Romea a Julie v malebném prostředí švédského městečka. A je tomu opravdu tak. Nejedná se jen o romantiku, ale řeší se i závažnější témata, jako rodinné problémy, snaha o vytvoření a udržení vlastního podniku, významnou roli hrají také komplikované mezilidské vztahy. To vše zkombinované s vůní pečiva a švédského prostředí. Zajímavé jsou také retrospektivní pasáže, vracející se o generace zpět.



7. HODNÁ HOLKA, ZLÁ KREV (HOLLY JACKSONOVÁ) recenze

Loni byl v top knihách první díl, takže druhý díl, který se drží vysoce nastevené laťky, zde nemůže chybět. Opět je skvěle vykreselna atmosféra postupného vyšetřování a odhalování pravdy. Člověk je napnutý do poslední chvíle a závěrečné rozuzlení ho překvapí. Já osobně vůbec nic neodhadla. Velkým plusem je zapojení vyšetřovacích protokolů, nahrávek, obrazové dokumentace a chatových koncerzací do textu. Je psáno, že se jedná o YA thriller, ale mě přijde srovnatelný s těmi pro dospělé.

 

 

8. KLÍČ (KATHRYN HUGHESOVÁ) recenze 

9. DOPIS (KATHRYN HUGHESOVÁ) recenze

Za prvné musím zmínit nádherné obálky, zejména u Klíče. Tato autorka pro mě byla velkým objevem roku a do jejích knih a stylu psaní jsem se zamilovala. U obou knih jde o zajímavé propojení dvou časových linek z minulosti a současnosti. Přičemž se v nich ukrývají nečekané záhady a tajemství, které po dlouhé době vyplouvají na povrch a stále jsou stejně děsivé jako tehdy. Pátrání v minulosti, nalézání důkazů a následné nenásilné propojení časových rovin je dovedeno k dokonalosti.
Za mě je Klíč o malý kousek lepší, ale obě jsou naprosto úžasným, silným, emotivním a tajemným čtením. 



 

10. CESTA ZA TEBOU ZA 80 DNÍ (K. C. DYER) recenze

 To, že miluji edici 7lásky není žádná novinka. Některé kusy jsou lepší, jiné horší, ale velká většina "neklesne" pod hranici čtyř hvězdiček. Některé ji dokonce překročí a to je právě tento případ. V první chvíli jsem vůbec nečekala, že by se mohlo jedna o nějak výjimečnou knihu, ale po pár stranách jsem si tenhle retelling na Cestu kolem světa za 80 dní od Julese Verna, zamilovala. Jsou zde skvěle popsány peripetie cesty, poznávání nových míst a lidí, kultury, prostředí... Nenásilnou formou je vložen také problém uprchlíků, klimatu nebo válek. 

 

 

Znáte některou knihu? Jaký máte výběr knih ve svém seznamu?

10 komentářů:

  1. Cesta za tebou za 80 dní se mi taky moc líbila. Taktéž Pekárna byla skvělá a čtení Čajovny jsem si moc užila. :) Pěkný výběr.

    OdpovědětVymazat
  2. gratuluji ke splnění výzvy :) některé knihy znám od tebe, jiné od vidění, ale osobní zkušenost nemám s žádnou :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak říkám, za všechny bych dala ruku do ohně. Takže pokud tě některá zaujala, určitě ji vyzkoušej. :)

      Vymazat
  3. Krásné shrnutí roku 2021 a pěkný výběr knih :-)
    Já měla ve svém článku jen nelepších sedm, ne deset, ale máme jednu stejnou knihu, kterou zmiňujeme obě a to Dva v srdci. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji a děkuji. :)
      Také jsem si toho všimla. Je to jasný důkaz, že jde opravdu o výbornou knihu. :)

      Vymazat
  4. Skvělý výběr knih... Kathryn Hughes si získala i mě :-) Julie Caplin a její série Romantických útěků je také skvělá... :-) Za tyto dvě autorky bych dala ruku do ohně i já :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že se jsi z nich stejně nadšená jako já. :D

      Vymazat
  5. Z těchto doporučuji Klíč. Byla to skvělá kniha, tak jako ostatní knihy od autorky, ale Klíč u mě vede. Pekárna byla moc fajn, těším se na pokračování.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se Klíč také zatím líbil nejvíc. Po psychické, emotivní stránce mě nejvíc zasáhl.
      Pokračování Pekárny už také vyhlížím... :)

      Vymazat

Děkuji za každý váš komentář.