Recenze: Pět vůní našeho příběhu

Autor: Laura Margerandová

Název originálu: Les 5 parfums de notre hisotire

Počet stran: 272

Rok vydání v ČR: 2021

Literární koučka Charlotta přišla vlivem traumatu o čich a zhroutil se jí celý svět i manželství. Přesto pomáhá slavnému spisovateli Pierru-Emanueli s jeho novým románem, který mu má získat zpět milovanou ženu – jeho originální součástí mají být záložky s vůněmi, připomínající jejich společné vzácné chvíle. Dokážou vůně probudit lásku a nový život?

Kniha Pět vůní našeho příběhu se zaměřuje na nepříliš časté téma anosmie, tedy úplné ztráty čichu. Tímto problémem trpí hlavní hrdinka a mimo jiné se ukazuje, jak závažné a limitující toto onemocnění může být.

Hlavní postavou je literární koučka Charlotta, který po tragédii v rodině a rozpadu manželství přichází o čich a chuť. Se svým handicapem velmi těžce bojuje a snaží se o opětovné uzdravení. Ukazuje se ale, že někdy i sebelepší odborníci nestačí, když se jedná o psychický problém.

Samozřejmě nejde jen o ztrátu čichu. Hlavní linku příběhu tvoří Charlottina kariéra, kterou na několik let upozadila a teď se pomalu vrací. Pomoci ji k tomu může slavný spisovatel Pierre-Emanuel, druhá výrazná postava, který se chystá napsat knihu postavenou na čichové paměti a jeho zážitcích s milovanou ženou. Každá kapitola, kterých má být pět, bude doplněna o typickou vůni, která situaci doplňuje a popisuje lépe než slova. Díky knize se částečně vracíme do minulosti Pierra-Emanulea a odkrýváme střípky, které pomohli rozpad manželství a poklidného rodinného života.

Ústřední trojici doplňuje Gabriella, věhlasná parfumérka, výrobkyně vůní a osoba, které se bude podílet na voňavých záložkách do knihy. Popisy toho, jakým způsobem vůně komponuje a jak každá vůně značí něco jiného, jsou velmi zajímavé a ve své podstatě i poučné. Gabrielle se povede namíchat takové spojení vůní, které evokuje jednotlivé části knihy a ve čtenáři i samotném autorovi probouzí vzpomínky. Ukazuje se tak, jak silná je naše čichová paměť, a že řadu vzpomínek máme spojených právě s určitými pachy

Všechny postavy se místy vrací do své minulosti a odhalují tak důvody, proč jsou takové jaké jsou v současnosti. Všechny mají určité problémy, traumata a snahu být lepšími. Jejich charakteristika jako taková je ale spíše upozaděna, není popsána napřímo, čtenář si musí hodně domýšlet. V  podstatě jde zejména o napsání knihy, ta je ústředním motivem všeho.

Námět s anosmií i tzv. čichovou knihou je výborný a originální. Osobně jsem nikdy nic podobného nečetla. A není žádným velkým překvapením, že téma skvěle funguje. Mimo jiné stojí za povšimnutí také vhled do práce literární koučky a postupy psaní knihy. Rozhodně to není tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát.

Kniha je poměrně útlá, na můj vkus možná až moc. Některé situaci by si zasloužily podrobnější rozpracování. Otázka ovšem je, jestli jistá strohost a nejasnost, nebyly po celou dobu autorčiným záměrem. Celkově ale můžu říct, že mě příběh mile překvapil. Autorčin styl psaní a příběh s různými doplnění ve formě e-mailové a telefonní komunikace se velmi dobře čte.

Obálka knihy je moc krásná. V reálu, kdy jsou jednotlivé květiny lehce plastické, působí ještě lépe. Pod obalem se skrývá výrazná růžová, což je takové povedené. S námětem a parfumerií to skvěle funguje.

Knihu Pět vůní našeho příběhu si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.