Recenze: Bylinková terapie

Autor: Monika Golasovská

Název originálu: Bylinková tereapie

Počet stran: 256

Nakladatelství: Grada

Rok vydání v ČR: 2020

Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelskému domu Grada!

Bylinkový rok v knize začíná netradičně na podzim, v období zklidnění a „návratu ke kořenům“ obrazně i doslova – léčivá síla bylin je v tomhle období koncentrovaná do kořenů rostlin. V knize se dovíte nejenom jak využít různé části rostlin (i ty méně používané, jako jsou kůra, pupeny nebo míza), ale i to, jak je důležité poznat a respektovat přírodní cykly.
Najdete v ní recepty a návody na léčivé bylinné produkty: odvary, nálevy, maceráty, prášky, šťávy, sirupy, likéry, tinktury, masti a mnoho dalších – ale i rady, jak z bylin uvařit jídlo pro rodinu nebo si připravit zkrášlující prostředky.
U každé z bylin zjistíte nejenom to, jak může být prospěšná ženám, mužům a dětem, ale dokonce i domácím mazlíčkům a to, jakou úlohu hrála v lidových tradicích a při různých magických rituálech našich předků.
Autorka vlastní obchod s bylinkami, vede úspěšné víkendové i celoroční kurzy bylinkaření a provozuje bylinkovou dílnu. Všechny recepty (mnohdy zapomenuté a velmi originální) má vyzkoušené a ověřené.

Kniha Bylinková terapie s podtitulem Léčivé elixíry pro zdraví i krásu je, jak už je podle názvu patrné knihou pro ty, kteří věří síle bylinek a přírody a nebojí se zkoušet všemožné recepty na očistu těla zevnitř i zvenku.

Kniha je poměrně obsáhlá, a mimo jiné i proto, je rozdělena do několika částí. Hlavní dělení je podle ročních období, ačkoliv netypicky se začíná podzimem. Co se mi hodně líbí, je že každé z ročních období je propojeno se slovanskými bohyněmi zasvěcenými právě danému období. Tedy Mokoš, slovanská bohyně zasvěcená podzimu; Morana zasvěcená zimě; Vesna zasvěcená jaru a Živa bohyně zasvěcená létu. Na období je tedy nahlíženo jak z pohledu klasického, tak z pohledu, můžeme říci, mytologického.

Ke každému období je připojeno několik podkapitol. V nichž jsou zmíněny významné rostliny dané doby, něco o nich a vhodné využítí, tzv. receptář. Mimo jiné nechybí upozornění a podrobný popis typických tradic jako je podzimní rovnodennost, zimní slunovrat, 30. duben - Valpuržina noc, 1. máj - lásky čas, nebo letní slunovrat a 15.srpen - svátek všech bylinkářek

Autorka vše popisuje velmi příjemnou a přátelskou formou. Kromě obvyklých popisů u rostlin zmiňuje také to, kdy je vhodná sběr, léčivé účinky, lidové tradice a magické rituály, nebo jak daná rostlinka odlišně působí na ženy, muže, děti a zvířata. Samozřejmě nechybí ani část věnovaná vhodnému využití ve formě čajů, medů, mastí, tinktur... a mnoho dalšího.

Pokud to tak můžu  říct, zdá se, že celou knihou prochází pohoda a klid. Člověk si při jejím listování odpočine, uklidní se a naladí se na zcela jinou vlnu, než obvykle. Co se mi hodně líbí je nenásilné propojování dnešních znalostí, bylinek a slovanských tradic, které jsou z každé strany, a vlastně i dělení knihy, jasně patrné.

V závěru knihy je seznam nemocí a zdravotních potíží, který se stane jistě také velmi nápomocným. Ke každému problému je vypsána řada bylin, které by měly pomoci.  Příkladem za všechny může být migréna, na kterou já sama občas trpím. U ní jsou vypsány: devětsil lékařský, sedmikráska chudobka, řebříček obecný, květ černý bez, třezalka tečkovaná, andělika kořen a kopretina řimbaba. Jsem si jistá, že tenhle výpis se bude ještě hodit.

Za zmínku stojí také nádherná grafická podoba knihy. Za prvé pevný příjemný hardback, který se dobře drží v rukou a rozdělení jednotlivých období podle barev. Ohraničení každé strany je v závislosti na tom, do kterého ročního období patří, takže kniha hraje barvami, podzimní vínovou, zimní tmavou černo-hnědou, jarní světlounce modrou a letní žlutou. Pro snadnější orientace je to ideální. Obsah knihy je ale také nádherně zpracovaný, velké množství ilustrací, a to jak rostlin, tak jejich plodů, ilustrace jednotlivých slovanských bohyň, nebo jen drobné malůvky po okrajích stran. Listování knihou se jednoznačně stává krásným zážitkem.

Myslím, že citát autorky na zadní straně desek je všeříkající "Knihu věnuji těm, kteří milují přírodu a stále mají chuť hledat v ní skryté poklady.". S čímž já můžu jedině souhlasit.

Knihu Bylinková terapie si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.