Recenze: Horké vafle a ledové koupele

Autor: Karin Härjegård

Název originálu: Kallbaderskan bland fjällen

Počet stran: 320

Série: Helena

Rok vydání v ČR: 2023

Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelskému domu Grada, přesněji pak nakladatelství Metafora!

Helena chystá večeři na oslavu narozenin svého muže, když vtom jí zavolá kolegyně ze školy a oznámí jí, že má s jejím manželem už dva roky vztah. Heleně se zhroutí celý svět, protože ji zradil ten, komu věřila ze všech nejvíc. Učiní zásadní rozhodnutí, odejde z města, opustí svůj zažitý stereotyp a odstěhuje se na samotu do hor v Härjedalenu. Ocitá se v pekle samoty, tíživých vzpomínek z minulosti i strachu z budoucnosti. Postupně však nachází sama sebe, a když se posléze seznámí s mladou energickou dívkou Louise, které začne pomáhat v horské kavárně, uvědomí si, že vlastně celý život chtěla dělat něco úplně jiného než doposud.

Kniha Horké vafle a ledové koupele je označována jako feel good kniha ze švédského prostředí a já nemůžu jinak, než souhlasit.

Hlavní postavou je Helena. Žena ve středních letech, která si až do této chvíle myslela, že její život je perfektní. Mnohaletý vztah s milujícím manželem, krásný dům, dostatek financí, dobrá práce ve škole, která ji možná stoprocentně nenaplňuje, ale pracuje se svým manželem a vše je zalité slunce. Tak tomu je do chvíle, než zjistí, že ji manžel Martin podvádí s jejich společnou kolegyní a to dokonce pravidelně po dva roky. Celý dosavadní život se jí v jednom okamžiku rozpadne na kousky a nejhorší je, že neví, kde udělala chybu a proč to manžel udělal. Nastává otázka, co se svým životem dál? Zůstat, odejít, změnit se nebo vše kolem?

Nabídka na letní "hlídání" chaty v horách přichází jako spása v ideální čas, kdy se Helena cítí ze všech stran tlačena do něčeho, co nechce. Odjíždí tedy a vše nechává za sebou a doufá, že si během času sama se sebou a při práci na zahrádce pročistí hlavu a pochopí, co dál. Tento krok je pro ni náročný i z toho důvodu, že je to osoba, která má ráda vše naplánované, nemusí překvapení a je zabředlá do stereotypu, který si ani neuvědomuje. V průběhu času o samotě zjišťuje, že kromě výše zmíněného se až moc celý život podřizuje manželovi, jeho přáním, názorům a potřebám a ta dávná dívka Helena se někam vytratila. Až odloučení jí otevře oči.

Na první pohled to vypadá na negativní a pesimistické čtení. Ale rozhodně tomu tak není. Ano, řeší se nevěra, která není dobrá a zpočátku je Helena negativní a neví, co se sebou. Ale i tak je příběh jako takový pozitivní a feel good. Jde o poznávání sebe sama, nových přátel a lidí kolem, nových míst... také návraty do minulosti a její vyřešení a plánování budoucnosti.

To vše je doplněno o nádherné popisy švédského prostředí vysokých hor a ledových jezer, jídla a celkově švédského naturelu. Atmosféra života v horách je hodně zajímavá a pro mě v knihách neobvyklá. Asi jsem nic z tohoto prostředí nečetla. I když v některých aspektech mi kniha trochu připomínala Pekárnu s vůní skořice a její další díly. Není to stejný příběh, to ani zdaleka, ale atmosféra na mě tak působila. Možná je to i prací v kavárně, v tomto případě Vaflárně, kde jsou právě ony popisy jídla, zařizování, setkávání se s ostatními obyvateli.

Co mi v knize trochu chybělo, není ani tak akce (který také nebyla) ale aspoň maličká romantická linka. Chápu, že jde o odchod manžela, vyrovnání se s nevěrou, změnu a čas na sebe, ale i tak by mohla být nová láska na obzoru. Škoda.

Kniha je napsaná čtivě, příjemně, možná trochu pomalejším tempem a déle trvá, než se něco stane, nebo vyřeší, ale u tohohle typu příběhu se to dá čekat. Většinově jsou to kratší kapitoly, na několik málo stran, což není vůbec špatné. I když nenajdeme žádné napětí, tak člověk chce číst dál a dozvědět se, jak vše bude pokračovat.

Když mluvíme o pokračování, údajně se jedná o první díl z trilogie. Ostatní díly jsou zatím pouze ve švédštině, tak uvidíme, jestli se někdy objeví i u nás. Snad ano. Pokud náhodou ne, není problém přečíst si pouze tento jeden díl. Jde v podstatě o uzavřený příběh.

Obálka knihy není špatná, ale mě osobně by na první pohled nějak zvlášť neoslovila. Pozitivní je, že věci na ní vyobrazené přesně zapadají do děje.

Knihu Horké vafle a ledové koupele si můžete podrobněji prohlédnout a případně také zakoupit na webových stránkách nakladatelství.