Recenze: Zvířecí statek

Název originálu: Animal Farm

Počet stran: 136

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: CooBoo

Rok vydání v ČR: 2022

Jedna z nejznámějších knih literatury 20. století! Zvířecí statek (někdy též Farma zvířat) ukazuje formou bajky vztahy mezi lidmi. V příběhu se objevuje skupinka zvířat, která se vzbouří a vyžene lidi z farmy, na které žije, a vede ji sama. Jejich vláda se však postupně zvrhne v brutální tyranii. Ačkoliv kniha nebyla po svém vydání příliš úspěšná, dnes je jedním z nejznámějších děl literatury 20. století.

Knihu Zvířecí statek můžeme také najít pod častějším a známějším názvem Farma zvířat

Jedná se o alegorii na historické události, jakými jsou komunistický režim, bolševický převrat, zavádění nového řadu a pravidel. Na jednoduchých příkladech zvířat je ukázána realita, ale tady je na rozdíl od skutečnosti jasně patrné dobro a zlo, černá a bílá, a možná proto je to o to působivější.

Hlavní příběh je o zvířatech, která provedou revoluci na Panském statku a vyženou svého pána Jonese. Následně si vytvoří svůj vlastní Zvířecí statek, kde jsou si všechna zvířata rovna a pracují sama na sebe s vidinou lepších zítřků. Mají svoji vlastní hymnu Zvěř Anglie, sedmero přikázání (například nepít alkohol, nespat v posteli, čtyři nohy jsou dobré, dvě špatné...).

Postupně se ale situace mění a k moci se dostává jen jedna skupina zvířat, prasata. Ostatní si pomalých nenápadných změn nevšimnou. Prasata dostávají lepší jídlo, mají méně práce nebo žádnou, přesouvají se z chléva do budovy statku. Nenápadně jsou upravována již dříve sepsaná pravidla, sem tam je přidáno slovíčko... Jasně patrná je také snahu o změnu kolektivní paměti, např. bitva u Kravína - z hrdiny je postupně vytvořen zbabělec, sabotér a následně spolupracovník druhé strany.

Kniha je krásně a hlavně nadčasově napsaná. Ukazuje "vymývání mozků" daným nastoleným režim a nevšímavost prostých zvířat, která nejsou u moci. Zároveň se velmi dobře čte a strany plynou jedna za druhou bez větších zádrhelů. Ovšem na první pohled jednoduchý příběh o zvířatech v sobě skrývá mnohem, mnohem víc a je třeba číst mezi řádky a vidět souvislosti. Díky tomu četba dostává úplně nový, jiný rozměr.

Některá zvířata jsou zcela jasnou nápodobou existujících osobností. Starý Major (Lenin), Sněhulák/Kuliš (Trocký), Napoleon (Stalin), ovce (snadno ovlivnitelné nemyslící lidové masy), psi (tajná policie), Boxer (pracující lid, který žil myšlenkou a obětovat svůj život), havran (potlačované náboženství), Kvičík/Pištík (propaganda)... Na první pohled jsou tyto podoby krásně patrné a rozpoznatelné.

Je až děsivé, když si člověk uvědomí, že situace a informace ztvárněné v knize, vycházejí ze skutečnosti a něco velmi obdobného se opravdu dělo. S tím souvisí i děsivý a pravdivý závěr, který je, dá se říci, pomyslným završením celého koloběhu.

Na závěr heslo z knihy, které by nemohlo být pravdivější: "Všechna zvířata si jsou rovna, ale některá si jsou rovnější.".

Obálka knihy je moc hezká a povedená. Celá edice CooBoo Classics je graficky naprostou skvěle zpracovaná. Jsem toho názoru, že hezká obálka udělá hodně a dost pravděpodobně přivede nové čtenáře ke klasickým dílům, což je jedině dobře.